Maar liefst 69 procent van de kinderen en jongeren in Nederland is vóór een verbod op sociale media. Dat blijkt uit een representatieve peiling van UNICEF Nederland. Kinderen en jongeren vinden dat geen enkel platform voldoende doet om hen te beschermen.
Nederlandse jongeren scrollen op hun telefoon.
© UNICEF/Schoonewille
Nederlandse jongeren scrollen op hun telefoon.
© UNICEF/Schoonewille
UNICEF Nederland vroeg ruim 1000 kinderen en jongeren (10-18 jaar) in Nederland naar hun ervaringen met sociale media. Maar liefst 88 procent van de ondervraagden gebruikt elke dag sociale media, meisjes vaker dan jongens (93 procent tegen 84 procent).
Op de vraag of zij voor of tegen een verbod op sociale media zijn antwoordde 69 procent daar voor te zijn. Veelgenoemde redenen zijn dat ze vinden dat sociale media verslavend, onveilig en schadelijk zijn, en een negatieve impact hebben op hun mentaal welzijn. Kinderen verschillen van mening over op welke leeftijd dit verbod moet ingaan, zo vindt 28 procent van de kinderen dat sociale media verboden moeten worden voor kinderen tot twaalf jaar. Volgens een van de jongeren moeten kinderen onder die leeftijd “nog gewoon buitenspelen in plaats van op hun telefoon zitten”. Van de 31 procent die zegt geen verbod te willen, vinden veel ondervraagden dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is. Ook geloven ze niet dat een verbod werkt of denken ze dat een verbod makkelijk te omzeilen is.
Suzanne Laszlo, directeur UNICEF Nederland: “Dit is een heel duidelijke oproep vanuit kinderen en jongeren zelf voor betere online bescherming. Ze vragen om maatregelen, zoals een sociale media verbod tot een bepaalde leeftijd maar ook om meer bescherming tegen eindeloos scrollen. Deze oproepen moeten we heel serieus nemen”.
UNICEF Nederland vindt dat er veel strengere regels moeten komen voor platforms, maar ziet ook een belangrijke rol voor ouders, scholen en de overheid. Laszlo: “Praat met kinderen en jongeren over wat zij belangrijk vinden en nodig hebben, en neem hun mening mee in het bedenken van oplossingen”.
Infographic jongerenopinie panel sociale media
© UNICEF Nederland
Infographic jongerenopinie panel sociale media
© UNICEF Nederland
UNICEF vroeg kinderen ook wat ze het leukst en het minst leuk vinden aan sociale media. Het leukst vinden kinderen dat ze op deze manier contact kunnen onderhouden met hun vrienden, dat het ze vaak laat lachen, en dat het helpt tegen verveling. Op de vraag wat kinderen het minst leuk vinden aan sociale media noemt meer dan de helft de vele advertenties, en bijna de helft dat ze te lang blijven scrollen. 57 procent vindt dat de overheid regels moet maken om dit eindeloze scrollen tegen te gaan. Veel kinderen noemen daarnaast als nadeel van sociale media dat ze nare beelden te zien krijgen die ze niet willen zien. En 20 procent vindt het vervelend dat ze rare berichten krijgen van vreemden. 54 procent van de Nederlandse jongeren voelt zich niet beschermd online, bijvoorbeeld tegen pesten, nepnieuws of vervelende beelden. Jongere kinderen (10-12 jaar) voelen zich vaker beschermd dan de groep van 12-18 jaar.
UNICEF voert jaarlijks meerdere representatieve peilingen uit onder minimaal 1000 jongeren (10-18 jaar). Zo onderzoeken we hoe jongeren denken over uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen.