Steun met uw bedrijf

UNICEF gelooft sterk in de kracht van partnerschappen en gezamenlijke inspanningen en heeft een rijke geschiedenis in het samenwerken met het bedrijfsleven.

Het bedrijfsleven heeft een enorme impact op het leven van kinderen. U kunt financieel ondersteunen, in-kind doneren of ondersteunen bij noodhulp. Helpt u mee om te zorgen dat de impact positief is? Met deze bedrijven doen we dat al!

600
bedrijven

werken wereldwijd samen met UNICEF

1
miljoen

kinderen toegang tot onderwijs en een veiliger leefklimaat mede door ING

13
miljoen

kinderen beschermd tegen polio mede door Easyjet

18
landen

tetanusvrij mede door Pampers

Waarom samenwerken met UNICEF?

UNICEF bewaakt de rechten van kinderen niet alleen, maar zorgt er wereldwijd ook voor dat kinderen van hun rechten gebruik kunnen maken. Want wat is het recht op bijvoorbeeld medische zorg of schoon water waard als je uren moet lopen naar de dichtstbijzijnde waterpomp of dokterspost?

Daarom werkt UNICEF samen met overheden, lokale en internationale hulp- en maatschappelijke organisaties om kinderen water, toiletten, gezondheidszorg en onderwijs te geven. We beschermen hen tegen uitbuiting en geweld en in noodsituaties helpen wij kinderen als eersten.

Dankzij het mandaat van de Verenigde Naties en onze uitgebreide samenwerkingsverbanden werkt UNICEF in bijna alle landen en op alle niveaus. UNICEF medewerkers praten met presidenten en met dorpshoofden en bereiken miljoenen kinderen met hulp. Deze grootschalige aanpak, gecombineerd met onze rol als bewaker van het Kinderrechtenverdrag, maakt UNICEF uniek. UNICEF werkt wereldwijd samen met 600 bedrijven om samen impact te maken op het leven van kinderen. 

UNICEF is:

  • Actief in 156 landen voor betere zorg, goed onderwijs en bescherming van kinderen tegen geweld en ziektes.
  • Als VN-kinderrechtenorganisatie de grootste, meest effectieve en meest invloedrijke pleitbezorger voor kinderen.
  • Voor álle kinderen, ongeacht hun ras, nationaliteit of geloof.
  • Direct ter plaatse bij rampen en oorlogen om ervoor te zorgen dat kinderen en hun families kunnen overleven.
  • In staat om burgeroorlogen stil te leggen om kinderen te vaccineren.
Voordelen voor uw bedrijf

UNICEF's strategische partners geven aan dat zij als gevolg van de samenwerking een positieve toename hebben ervaren in:

  1. Merkwaarde 
    Toename van algehele merkwaarde.
    Hogere waardering op MVO gebied en het sociale aspect van het CSR beleid.
    (Bron: Cone/Echo Global CR Opportunity Study)
     
  2. Financiële resultaten
    Stijging in omzet en marktaandeel.
    Betere verhouding tussen marketingrendement en investering (ROI).
    Bij cause-related marketing: "80% van de consumenten zou overstappen naar een ander merk als zij op die manier automatisch een goed doel kunnen steunen."
    (Bron: Cone/Echo Global CR Opportunity Study)
     
  3. Medewerkersbetrokkenheid
    Medewerkers zijn trotser en loyaler aan het bedrijf.
    Samenwerking draagt bij aan het behouden en aantrekken van talent.
    (Bron: Harvard Business Review: Why CSR's Future matters to your Company)
Wat bereikt UNICEF?

Mede dankzij UNICEF

  • is kindersterfte sinds 1990 bijna gehalveerd;
  • is 90% van alle kinderen ingeschreven bij een school (1960: 48%);
  • is het aantal kinderen dat wordt ingeënt tegen de belangrijkste kinderziektes gestegen van 20% in 1980 naar 83%;
  • is het aantal poliogevallen enorm geslonken. In 1988 waren er nog zo'n 350.000 gevallen, nu nog maar 250;
  • hebben 2 miljard mensen sinds 1990 toegang gekregen tot schoon drinkwater;
  • is tetanus sinds 2000 in 35 (van de 59) landen volledig uitgebannen. In 7 andere landen zijn we bijna zover;
  • is het aantal sterftegevallen als gevolg van malaria wereldwijd afgenomen met 25% tussen 2000 en 2010 door muskietennetten en medicatie;
  • hebben 1,9 miljard mensen sinds 1990 toegang gekregen tot goede sanitaire voorzieningen;
  • zijn sinds 2000 bijna 11 miljoen sterftegevallen voorkomen door inentingen tegen mazelen;
  • is moedersterfte in 20 jaar tijd afgenomen met 47%;
  • is het aantal mensen dat aidsremmers krijgt (in lage- en middeninkomenslanden) tussen 2002 en 2012 gestegen van 300.000 naar 9,7 miljoen. Hiermee zijn circa 4,2 miljoen sterfgevallen voorkomen.

“Zonder ING zou ik nog altijd geitenhoeder zijn en nooit naar school zijn gegaan.”

Mohamed (19), Ethiopië

Wilt u praten over de samenwerkingsmogelijkheden?

Jeroen Klomp

New Business Manager Partnerships

jklomp@unicef.nl

+31 (0)6 5313 1766