Door de zware overstromingen in Pakistan zijn bijna 27.000 scholen ontoegankelijk geworden. De overstromingen zijn de hevigste die het land ooit heeft gekend. Bijna 2 miljoen kinderen kunnen nu niet naar school. De langdurige schoolsluiting vormt een bedreiging voor hun toekomst.
De 12 jarige Tayaba gaat naar school in een tijdelijk leercentrum ondersteund door UNICEF.
© UNICEF/UN0728922/Zaidi
Van de een op de andere dag verloren miljoenen Pakistaanse kinderen hun familieleden, huis en school. Het is erg onzeker wanneer deze kinderen weer naar school kunnen en dat terwijl Pakistan tijdens de pandemie ook al een van ’s werelds langste schoolsluitingen had. Dat deze kinderen opnieuw voor lange tijd niet naar school kunnen is bedreigend voor hun toekomst.
School is een plek waar kinderen leren, maar het heeft ook andere belangrijke functies. Scholen kunnen zicht houden op hoe het met kinderen gaat. Hoe langer scholen gesloten blijven, hoe groter het risico dat kinderen helemaal niet meer terugkomen.
Dit is een probleem omdat bij lange afwezigheid de kans groter wordt dat kinderen bijvoorbeeld gedwongen worden tot kinderarbeid en kindhuwelijken. Ook neemt de kans toe dat ze worden blootgesteld aan andere vormen van uitbuiting en misbruik. Daarnaast is school belangrijk omdat het kinderen toegang geeft tot (mentale) gezondheidszorg en immunisatie.
Veel gemeenschappen die al kwetsbaar waren, zijn ook nog eens het zwaarst getroffen door de overstromingen. Voor de overstromingen ging in deze gebieden al een derde van de jongens en meisjes niet naar school. Dit kan verergeren door de langdurige schoolsluitingen. Door de schade aan elektriciteitskabels en de internetverbinding is ook leren op afstand bijna niet mogelijk.
Er wordt geschat dat het nog weken of zelfs maanden kan duren voor het overstromingswater volledig is weggetrokken. In sommige van de zwaarst getroffen gebieden zijn de daken nog maar net zichtbaar.
UNICEF heeft in de zwaarst getroffen gebieden meer dan 500 tijdelijke leercentra opgezet. Ook ondersteunen we leraren en kinderen met leermiddelen. Voor sommige kinderen zijn deze leercentra de eerste aanraking met onderwijs. Het is belangrijk dat deze kinderen op school blijven. Veel kinderen hebben de afgelopen tijd veel ingrijpende dingen meegemaakt. Daarom traint UNICEF leraren om naast fysieke hulp ook psychologisch hulp te bieden aan kinderen. Ook helpt UNICEF scholen om zich voor te bereiden op heropening.