Zo leren kinderen thuis in Syrië, Indonesië en Rwanda

15 april 2020

Je ouders als leraar, les via Zoom, geen gezellige pauzes meer in de aula. Voor miljarden kinderen in de hele wereld ziet het schoolleven er opeens heel anders uit. In Nederland kiezen scholen voor digitale lessen, maar hoe ziet zo’n schooldag er uit in Syrië? Of in Rwanda?  

Kinderen in Rwanda krijgen thuis les via de radio

Masa in Syrië

Masa is 9 en doet haar best om thuis een normaal schema aan te houden. ‘Ik sta ’s ochtends op alsof ik gewoon naar school ga. Ik douche, ontbijt met mijn familie, en ga dan aan de slag,’ vertelt ze via WhatsApp.

‘We hebben elke dag een lesprogramma van drie uur, behalve in het weekend. Als ik klaar ben met leren speel ik met mijn poppen. Ik help ook mijn moeder met het huishouden en praat met mijn vrienden en klasgenoten via WhatsApp’

Op 15 maart gingen alle scholen in Syrië dicht, een situatie waar ze in dit land bijna gewend aan zijn geraakt. Door de jarenlange oorlog is een normaal, doorlopen lesprogramma voor veel kinderen hier bijna onmogelijk. Met het Self-Learning Program, ondersteund door UNICEF, volgen kinderen thuis lessen als Engels en Arabisch, wiskunde en natuurkunde.

Al gaat Masa het liefst wel snel weer naar school.

‘Ik denk dat er ook veel ingewikkelde lessen en onderwerpen zijn waar je echt een leraar bij nodig hebt,’ zegt ze.

Masa studeert thuis in Syrië

Door de oorlog zijn kinderen in Syrië het gewend om thuis te leren, al zou Masa ook wel graag weer naar school willen. 

Door de oorlog zijn kinderen in Syrië het gewend om thuis te leren, al zou Masa ook wel graag weer naar school willen. 

Kimy en Feli in Indonesië

De zusjes Kimy (6) en Feli (5) krijgen sinds 1 april thuis les in Jakarta. Ze zitten allebei op dezelfde basisschool, en hun leraar stuurt hun elke dag een opdracht om aan te werken. De vader van de zusjes helpt ze hierbij.

‘Thuis leren is leuk, maar ik mis mijn vrienden op school,’ zegt Kimy. Al vindt ze het wel fijn om haar ouders elke dag te zien, en dat er nu meer tijd is voor tekenen en kleuren. Want dat vindt ze net wat leuker dan leren.

In Indonesië werkt UNICEF samen met de overheid om steun te bieden en richtlijnen op te zetten voor thuisonderwijs. Ook wordt er een tv-programma ontwikkeld voor kinderen die geen of slecht toegang hebben tot het internet.  

Twee zusjes krijgen thuis les in Jakarta.

Kimy en Feli hebben nu meer tijd om te tekenen, maar missen hun vrienden op school wel. 

Kimy en Feli hebben nu meer tijd om te tekenen, maar missen hun vrienden op school wel. 

Igihozo Kevin in Rwanda

Kevin is 11 en woont in Rwanda. Samen met zijn broers en zussen krijgt hij nu thuis les via de radio. Van 8:30 tot 14:00 worden de lessen van ongeveer 20 minuten uitgezonden. Een leraar geeft een korte introductie, waarna de kinderen hun pennen en schriften pakken en aan de slag gaan. Leerlingen kunnen de lessen zelf volgen, maar ouders worden wel aangemoedigd om mee te luisteren en te helpen.

In Rwanda is de radio het meest populaire en toegankelijke medium: de publieke omroep bereikt ongeveer 99 procent van de mensen. Dankzij een groot netwerk en jarenlange expertise kon UNICEF 144 scripts voor thuislessen krijgen uit andere landen, die vervolgens zijn aangepast voor lessen in Rwanda. Ook worden er lessen met gebarentaal ontwikkeld voor de televisie, en een gratis e-learning platform waar ouders en kinderen gratis lessen kunnen downloaden en streamen.

Jongen in Rwanda krijgt les via de radio

Kevin luistert aandachtig naar zijn leraar op de radio. Van 08:30 tot 14:00 worden de lessen uitgezonden.

Kevin luistert aandachtig naar zijn leraar op de radio. Van 08:30 tot 14:00 worden de lessen uitgezonden.