In veel landen zijn de scholen nog steeds dicht. Wereldleiders en onderwijsexperts spreken al over een ‘COVID-generatie’ met miljoenen kinderen die geen goed onderwijs krijgen. Dit mogen we niet laten gebeuren. Kinderen mogen niet de onzichtbare slachtoffers worden van de coronacrisis.
Voor kinderen is school veel meer dan alleen een plek om te leren. Het is een veilige plek met toegang tot een gezonde maaltijd, gezondheidszorg, en om te werken aan de toekomst. Door de coronacrisis is deze plek nu voor miljoenen kinderen wereldwijd voor onbepaalde tijd gesloten.
In minstens honderd landen is het nog niet bekend wanneer de scholen weer open gaan, andere landen gaan gefaseerd of maar gedeeltelijk open.
Dit treft vooral de meest kwetsbare kinderen, omdat:
Veer is 10 jaar oud en woont in India. Hij volgt samen met zijn klasgenootjes online lessen.
© UNICEF/India/Panjwani
“Toegang tot internet voor ieder kind en elke school, en het ontwikkelen en aanbieden van flexibele lesmaterialen zijn cruciaal”
Robert Jenkins, UNICEF Chief of Education
UNICEF ondersteunt overheden om kinderen veilig naar school te laten terugkeren. Met richtlijnen helpen we scholen over de hele wereld om hun deuren weer veilig te openen.
Als het scholen niet lukt om veilig open te gaan, zet UNICEF zich in om leren op afstand voor alle kinderen beschikbaar te maken. Dat kan op verschillende manieren.
Zo zorgen we ervoor dat kinderen zo snel mogelijk weer onderwijs krijgen, op welke manier en waar dan ook.
© UNICEF/Rwanda/Kanobana
Igihozo Kevin van 11 woont in Rwanda. Hier zitten meer dan drie miljoen kinderen thuis door de schoolsluitingen. Samen met zijn broers en zussen krijgt Igihozo nu thuis les via de radio. Van 8:30 tot 14:00 worden de lessen van ongeveer 20 minuten uitgezonden.
In Rwanda is de radio het meest populaire en toegankelijke medium: de publieke omroep bereikt ongeveer 99 procent van de mensen. Dankzij een groot netwerk en jarenlange expertise kon UNICEF 144 scripts voor thuislessen krijgen uit andere landen, die vervolgens zijn aangepast voor lessen in Rwanda. Zo kunnen ook leerlingen die thuiszitten door de coronacrisis zonder internet gewoon hun lessen blijven volgen.
© UNICEF/Indonesië/Ijazah
Door de coronacrisis kan Syaiful van 12 niet naar school. Thuis helpt zijn vader hem bij het maken van zijn huiswerk. Syaiful heeft een fysieke beperking waardoor hij zijn onderlichaam en rechterhand niet vrij kan bewegen.
UNICEF zet zich in voor inclusiviteit in het onderwijs, zodat ieder kind naar school kan. Docenten van de Madrasah Ibtidaiyah school op het Indonesische eiland Java, waar Syaiful normaal gesproken heen gaat, krijgen training in hoe ze lessen voor alle kinderen geschikt kunnen maken. Ze krijgen uitleg over het opstellen van individuele lesplannen en hoe ze alle leerlingen positief bij de les kunnen betrekken. Hierdoor kunnen kinderen zoals Syaiful naar een fijne school in de buurt.
Het is alle hens aan dek voor kinderen in de hele wereld. Loods hen door de coronacrisis en steun UNICEF. Omdat we nog niet weten wanneer de crisis achter de rug zal zijn, stoppen je donaties na 12 maanden.