UNICEF gelooft sterk in de kracht van samenwerkingen. Wilt u met uw (Nederlandse) organisatie of multinational ook een positieve impact maken voor kinderen wereldwijd? Dan is UNICEF uw partner.
Wij werken samen met multinationals, grote en kleine Nederlandse organisaties. Samenwerken kan op verschillende manieren. Van een jaarlijkse donatie tot het verminderen van negatieve impact op kinderen in uw bedrijfsvoering. Van gezamenlijke innovatietrajecten tot personeelsacties en structurele giften voor een van onze projecten. Alles draagt bij, alles is even welkom.
Laat u inspireren door een aantal bijzondere voorbeelden en kies ook voor een partnerschap met UNICEF. Want samen staan we sterker in ons werk voor een betere wereld voor kinderen.
© UNICEF/Kosovo/Morina
ING en UNICEF werken samen aan het programma 'Power for Youth'. De focus van de samenwerking ligt op het vergroten van de kennis en vaardigheden van jongeren zodat ze zelfstandiger worden.
Dat doen we door trainingen mogelijk te maken op het gebied van financiële vaardigheden, '21st century skills' (bijv. sociale en cognitieve vaardigheden) en actief burgerschap. Dankzij het 'Power for Youth' programma lanceerde Eglantinë (20) uit Kosovo bijvoorbeeld Project 3DX. Een sociale onderneming, die tieners met het syndroom van Down in dienst neemt om smartphone hoesjes te maken met behulp van 3D-printtechnologie.
© UNICEF/Nigeria/Esiebo
UNICEF, Koninklijke DSM en Sight and Life - de Zwitserse denktank op gebied van voeding – werken samen om ondervoeding tegen te gaan.
In samenwerking met DSM heeft UNICEF in Nigeria bijna een miljoen kinderen bereikt in 2018 met 'Micro Nutrient Powders' om ondervoeding tegen te gaan. De kracht van het programma is dat de poeders een cruciale aanvulling geven voor kinderen die te eenzijdige voeding krijgen. UNICEF heeft samen met DSM gewerkt aan een verpakking en een distributiemethode waardoor we kinderen bereiken die deze aanvulling het hardste nodig hebben.
© UNICEF/Ethiopië/Ayene
UNICEF en de Philips Foundation werken samen om betere toegang tot goede gezondheidszorg voor moeders en kinderen te verzorgen. Zo werken we aan het ontwikkelen van innovatieve, betaalbare en lokale (technische)oplossingen voor de gezondheidszorg in Kenia.
Met kennis van Philips en financiering van de Foundation is een app ontwikkeld die in kaart brengt welke medische apparatuur in plattelandsklinieken in Kenia aanwezig is en wat de status daarvan is. De app is in 2018 getest in 163 klinieken in de regio Kakamega. De app bleek goed te werken en de data en inzichten helpen de zorgverlening in de regio te verbeteren.
Medewerkers van UNICEF Nederland zijn heel dankbaar voor de cheque van 13,5 miljoen euro voor kinderen wereldwijd (2019).
De Nationale Postcode Loterij zet zich in voor een groene en rechtvaardige wereld. Ook UNICEF doet dit: alleen in een schone, eerlijke wereld kunnen alle kinderen kind zijn. UNICEF Nederland wordt al sinds 1993 gesteund door de Nationale Postcode Loterij en haar deelnemers en mede dankzij deze jarenlange steun heeft UNICEF heel veel bereikt:
Kinderen die les krijgen via de tablets leren veel sneller en beter dan hun leeftijdsgenoten in het reguliere onderwijs.
© UNICEF/F.Bos
UNICEF en Djoser werken al sinds 1993 met elkaar samen. Dankzij de bijdragen van Djoser zijn de levensomstandigheden van kinderen wereldwijd verbeterd. Met de steun van reisorganisatie Djoser werken we momenteel aan digitaal onderwijs voor kinderen in Soedan. De kinderen in dit land hebben meer dan ooit toegang tot onderwijs. Desondanks gaan er nog steeds drie miljoen kinderen niet naar school als gevolg van conflicten, instabiliteit, overstromingen en droogte, en daar bovenop de impact van corona. We brengen hier samen met Djoser verandering in. Dat doen we met een innovatief programma dat zich richt op leren lezen, schrijven en rekenen met behulp van tablets, die werken op zonne-energie.
Thomas Ellerbeck en Suzanne Laszlo naast een school-in-a-box vol lesmaterialen.
© UNICEF/G.Schoonewille
Noodsituaties, zoals aardbevingen of orkanen, bedreigen het leven en het welzijn van vele kinderen en gezinnen. Ook op vakantiebestemmingen. Dat UNICEF aanwezig is in 190 landen en in actie kan komen direct voor, tijdens en na een ramp, is voor TUI Care Foundation een belangrijke reden voor het partnership. Ook is de ambitie van TUI Care foundation om kinderen en jongeren hun volledige potentieel te laten bereiken. Daarom richt de samenwerking van TUI Care foundation en UNICEF zich op noodhulp en onderwijs.
Zo heeft de TUI Care Foundation samen met TUI Group een inzamelingsactie georganiseerd voor humanitaire hulp voor Oekraïne die ruim 300.000 euro heeft opgebracht. Ook heeft de Foundation zich samen met UNICEF ingezet voor gelijke toegang tot vaccins in Kaapverdië door de verspreiding van vaccins te ondersteunen.
Sinds 2020 ondersteunt de TUI Care Foundation het ‘Prilike-programma' in Montenegro. Jongeren krijgen de kans kennis te maken met de arbeidsmarkt en hun eerste werkervaring op te doen. De foundation heeft eerder het 'Techno Girl-programma' ondersteund waarbij meisjes in Zuid-Afrika technische vaardigheden kunnen ontwikkelen.
Michiel van Kessel en Suzanne Laszlo verlengen samenwerking met UNICEF.
Van den Bosch wil met haar steun voor UNICEF een betekenisvolle bijdrage leveren aan het verbeteren van de gezondheid van kinderen in ontwikkelingslanden, in het bijzonder in Afrika waar zij als logistiek dienstverlener dagelijks actief zijn. Daarom werken wij samen op het verbeteren van voeding voor pasgeborenen en jonge kinderen in Burundi. Daarnaast ondersteunt Van den Bosch een innovatief project gericht op het omzetten van plasticafval in bouwstenen voor scholen in Ivoorkust.
Abigail (12) en haar zus Alex uit Uganda volgen onderwijs vanuit huis omdat hun school dicht is door de Covid-19 lockdown.
UNICEF en Logitech gaan in 2020 en 2021 een samenwerking aan om onderwijsprojecten voor kinderen wereldwijd te ondersteunen. Specifiek gaat de samenwerking over onderwijs en remote Learning. Tijdens de coronacrisis heeft UNICEF al 220 miljoen kinderen geholpen met thuisonderwijs en andere vormen van alternatief onderwijs, bijvoorbeeld via televisie en radio, zodat zij kunnen blijven leren ondanks de gesloten scholen. “Juist in coronatijd is investeren in de toegang en de kwaliteit van onderwijs hard nodig,” zegt Barbara Feres, New Business & Development manager bij UNICEF Nederland. Ieder kind heeft recht op onderwijs en daar staat Logitech volledig achter. Met elke verkochte MeetUp, muis en/of toetsenbord steunt Logitech onderwijsprojecten.
Nicolet Bosschieter, PANCAKES Amsterdam: “Wij zijn een Amsterdams bedrijf en staan voor het gezegde ‘wie goed doet, goed ontmoet’! Daarom zijn we UNICEF Business Buddie geworden."
© UNICEF/Guus Schoonewille
Ook MKB'ers en ondernemers kunnen bijdragen aan een beter leven voor kinderen:
Zo kun je UNICEF Business Buddie worden. Met een jaarlijkse bijdrage verbeter je de levens van kinderen op een concrete en resultaatgerichte manier. Zo draag je bij aan een educatief programma Can’t Wait to Learn of Plastic Bricks en krijg je door onze workshop(s) helder waar je als organisatie meer kunt doen om een positieve impact op kinderen te hebben.