Kindermarketing voeding aan banden

9 december 2022

Goed nieuws! Vandaag is vanuit het kabinet een wetsaankondiging gedaan die marketing gericht op de jeugd alleen toestaat voor gezonde producten. UNICEF heeft zich hier samen met de andere partners in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding jarenlang voor ingezet. Het is een moedige eerste stap van staatssecretaris van Ooijen om het recht van kinderen op gezondheid en goede voeding te kunnen verwezenlijken.

Ontbijttafel

Gezonde keuze als vrije keuze

UNICEF roept al jaren op om geen enkele vorm van kindermarketing in te zetten voor producten die niet bijdragen aan de gezondheid van kinderen, dus we zijn zeer verheugd met dit nieuws. Hiermee wordt de verleiding om ongezond eten en drinken te kiezen verminderd. Dit betekent niet dat er geen vrije keuze meer is, maar er ontstaat juist meer ruimte om voor gezond te kiezen. Marketing speelt namelijk een cruciale rol in de aankoop én consumptie van voedsel en de meeste kindermarketing - in supermarkten maar liefst 97% - is voor ongezonde voeding.

Wetgeving is nodig

Door de wetgeving wordt in Nederland een eerlijke kans op een gezonde toekomst gecreëerd voor ieder kind. Verpakkingen met kinderidolen, prijsvragen, acties en reclames, ook online, mogen niet meer ingezet worden voor de promotie van ongezonde voeding. Dit plan voor een nieuwe wet is voor kinderen, jongeren en ouders daarom een belangrijke stap om een gezonder voedingspatroon te stimuleren.

Janou, (17) van het Jongerenpanel van UNICEF: “Na het kijken van een Engelse video over de invloed van reclames op het kiezen van ongezond/gezond eten, was ik erg benieuwd naar mijn omgeving. Ik heb toen zelf een kort ‘onderzoek’ gedaan en was zeer verbaasd over de uitkomst hiervan. De aankondiging van de staatssecretaris sluit goed aan op wat ik graag anders zou willen".

Ook voor ouders/verzorgers ligt er hier een taak, maar ook voor hen is het moeilijk om hun kind gezond op te voeden in een omgeving vol ongezonde keuzes. Ouders hebben vaak helemaal geen weet van alle reclame-uitingen die hun kinderen zien.

Ruim 1 op de 6 kinderen en jongeren heeft overgewicht en dit getal groeit in volwassenheid uit naar 1 op de 2. Dit komt o.a. door een constante blootstelling aan reclame voor ongezond eten en drinken, rond school, op straat, in de supermarkt of op hun social media. Kinderen zijn zeer kwetsbaar voor voedselmarketing. Hoe jonger het kind, hoe lastiger het is om te begrijpen dat advertenties niet de waarheid zijn en bedoeld om iets te verkopen.

Leefstijldebat in de Tweede Kamer

Op 14 december is het Leefstijldebat gepland in de Tweede kamer waar o.a. de brief van staatssecretaris van Ooijen met de aankondiging over de wetgeving Kindermarketing besproken wordt. Wij vragen de Kamer hem te steunen, zodat kinderen opgroeien in een omgeving waar de gezonde voedselkeuze de makkelijke keuze is. Kinderen hebben het recht om gezond op te groeien, in een omgeving die bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. De overheid is er om die rechten van kinderen te beschermen. 

Het experiment van de Biteback-campagne uit Engeland laat de invloed van marketing zien. Jongeren kregen allemaal dezelfde uitingen te zien in hun omgeving en op hun online tijdlijn waardoor zij allemaal exact hetzelfde eten kozen in een restaurant.