1 op de 3 Nederlanders wil meer geven aan goede doelen

14 december 2021

Eén derde van de Nederlanders zou wel wat vrijgeviger willen zijn wat betreft liefdadigheid. Dat blijkt uit representatief onderzoek van UNICEF Nederland onder 1.500 respondenten. Het onderzoek ging over de geefbereidheid en koopkoorts in de wintermaanden. Nederlanders kopen wel snel en makkelijk online. Daarom biedt UNICEF in haar nieuwste campagne de mogelijkheid om met één druk op de knop een levensreddend pakje te verzenden naar een kind in nood.

Un0558013

De maand december is een maand van geven. Een tijd van samenkomen, aandacht voor elkaar en het uitdelen van cadeautjes. Gemiddeld geven Nederlanders 177 euro uit aan presentjes voor de feestdagen. Met een muisklik of swipe-up is alles op het verlanglijstje de volgende dag in huis. In november plaatste de Nederlander gemiddeld 5 bestellingen via internet. 64% plaatste in één maand tijd meer dan 3 bestellingen.

Gezinnen vinden vaker dat ze minder moeten kopen

Dat online aankopen niet altijd even doordacht zijn, is overduidelijk. Voornamelijk Nederlanders jonger dan 30 jaar hebben moeite om hun koopkoorts in bedwang te houden. Van hen doet 24% weleens een impulsaankoop, tegenover 9% van de 60-plussers. Spijt komt later, één op de vijf Nederlanders voelt zich weleens slecht over het gemak waarmee ze online spullen kopen. Datzelfde aantal geeft aan eigenlijk minder te moeten kopen dan dat ze nu doen. Opvallend is dat gezinnen met kinderen tot en met 12 jaar (27%) vaker vinden dat ze minder moeten kopen dan huishoudens zonder kinderen (16%).

27% voelt zich schuldig over het feit dat zij niet meer doneren

Wanneer het aankomt op structureel doneren aan een goed doel, denkt 77% van de Nederlanders hier -in tegenstelling tot het gemak waarmee online wordt gekocht- zeker twee keer over na. Terwijl juist in deze donkere maanden donaties zo hard nodig zijn om kwetsbare kinderen van levensreddende hulp te kunnen voorzien. Tegelijkertijd voelt 27% zich ook weleens slecht over het feit dat zij niet meer doneren.

Reden voor UNICEF om de drempel zo laag mogelijk te maken. Gemiddeld gaven Nederlanders het afgelopen jaar 204 euro uit aan goede doelen. In de maand november doneerden ze gemiddeld 1,6 keer, slechts een op de vijf Nederlanders doneerde 3 keer of meer afgelopen maand.

Track & trace-link laat zien wat er met de gift gebeurt

Met de campagne VERZEND NU speelt UNICEF in op het gemak waarmee we online pakketjes bestellen voor de feestdagen. Eén klik op de knop en alles wat je maar wilt staat de volgende dag op de stoep. In dezelfde tijd, en met hetzelfde gemak, verzend je een pakje met levensreddende hulp naar een kind dat het nú hard nodig heeft. Via de website van UNICEF kan direct een pakje met een deken, noodvoeding, een onderwijspakket, hygiënekit of warme winterkleding naar een kind in nood worden gestuurd.

Met een track & trace-link kan de gever volgen wat er met de gift gebeurt en bij wie de hulp terechtkomt, bijvoorbeeld bij een kind in Afghanistan. Daar hebben 14 miljoen Afghaanse kinderen dringend humanitaire hulp nodig en daar is op heel korte termijn veel extra geld voor nodig.