Koninklijke DSM, UNICEF en de in Zwitserland gevestigde voedingsdenktank en incubator Sight and Life (SAL) hebben hun bestaande samenwerking vernieuwd om toegang tot betere voeding te verzorgen voor risicogroepen in landen in Sub-Sahara Afrika en Azië. De partners streven er ook naar om hun werk voor het eerst uit te breiden naar Latijns-Amerika.
© UNICEF/Rouzier
Het aantal mensen dat dit jaar honger zal lijden zal naar verwachting snel stijgen tot ongeveer 1 miljard – meer dan één op de tien van de wereldbevolking. De drie organisaties vullen elkaars competenties aan met gedeelde waarden om ondervoeding op grote schaal aan te pakken.
De samenwerking tussen DSM, UNICEF en SAL begon in 2013 als een publiek-privaat partnerschap met het doel om op grote schaal impact te creëren. De partners hebben een gezamenlijke ambitie om meer en duurzame toegang tot betere voeding voor moeders en kinderen te bevorderen en jongeren te ondersteunen om hun maximale potentieel te bereiken.
UNICEF biedt uitgebreide praktijkkennis, programma-ervaring en connecties met overheden en ontwikkelingspartners op zowel lokaal als internationaal niveau. SAL draagt bij door implementatieonderzoek uit te voeren en relevante lessen te delen. DSM biedt diepgaande expertise op het gebied van voeding en de DSM Brighter Living Foundation zorgt voor essentiële financiering.
In Nigeria heeft het partnerschap naar schatting de voedingsgezondheid van ongeveer 3 miljoen kinderen verbeterd. De drie organisaties richten zich op het bereiken van moeders en kinderen tijdens hun cruciale eerste 1000 dagen van hun leven. Goede voeding tijdens deze periode speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van de fysieke en cognitieve ontwikkeling met levenslange voordelen.
In India is het partnerschap gericht op het mobiliseren van bedrijven om de kennis van werknemers en hun gezinnen, evenals die van hun klanten en leveranciers over voeding te verbeteren. Via het platform Impact4Nutrition (I4N) hebben tot nu toe meer dan 200 bedrijven pro bono middelen bijgedragen en daarmee bijna 2,5 miljoen mensen in het hele land bereikt.
Onder de paraplu van UNICEF zetten DSM en SAL zich ook in voor het Generation Unlimited Sustainable Food Systems-platform. Dit platform brengt belanghebbenden samen om te werken aan het verstrekken van voedzaam voedsel, het leveren van inclusieve economische groei en het creëren van aantrekkelijke banen voor jongeren in een duurzame agrovoedingsindustrie in Afrika. Door samen te werken, willen zij bredere investeringen opbouwen voor een zelfvoorzienend Afrika.
Samen blijven de partners schaalbare modellen ontwikkelen en innovatie stimuleren om de kwaliteit van voedsel en voeding te verbeteren. Dit heeft als doel om andere landen waar ondervoeding een kritieke zorg is aan te moedigen tot actie om met bestaande initiatieven maximaal impact te bereiken. De nadruk op uitbreiding ligt op meer Afrikaanse landen en Latijns-Amerika. De partners zullen ook op wereldschaal pleiten voor kansen voor jongeren in de agrofoodsector.
In 2021 lanceerde DSM specifieke en meetbare toezeggingen op het gebied van voedselsystemen. Een van de doelen is om de micronutriëntenkloof te helpen dichten waar 800 miljoen mensen tegen 2030 mee te maken hebben. Het partnerschap tussen DSM, UNICEF en SAL zal een cruciale rol spelen bij het bijdragen aan deze verbintenis door duurzame voedselsystemen te versterken door de toegang tot voedzamer voedsel te vergroten, met name voor de meest kwetsbaren.
Moeder in Nigeria krijgt voorlichting over voedig
Herman Betten, Vice President Strategic Partnerships bij Koninklijke DSM, vertelt: “Als leider in de wetenschap van gezonde voeding, zetten wij onze middelen en expertise in om positieve verandering te creëren. Met onze onlangs aangekondigde verbintenissen op het gebied van voedselsystemen zetten we een volgende stap die onze maatschappelijke impact expliciet en meetbaar maakt. We kijken ernaar uit om dit samen met onze publieke en private partners, zoals UNICEF, te intensiveren om te zorgen voor toegankelijke, betaalbare, gezonde voeding en gezond levensonderhoud binnen de grenzen van onze planeet.”
Suzanne Laszlo, UNICEF's Nederland-directeur, voegt toe: "Door de samenwerking met de particuliere sector bereiken we impact op grote schaal in deze uitdagende tijden. We zien het aantal ondervoede kinderen snel stijgen en het is van het grootste belang dat we samenwerken en gedeelde ambities hebben. Elk kind heeft het recht om gezond en sterk op te groeien, en dit hernieuwde partnerschap zal nog meer kinderen over de hele wereld helpen om dat recht te realiseren.”
Klaus Kraemer, Managing Director van Sight and Life, vertelt: "We denken holistisch over voeding en dragen ons steentje bij om ondervoeding onder de meest kwetsbare bevolkingsgroepen ter wereld aan te pakken. We passen onze diepgaande wetenschappelijke kennis, onze ervaring en best practices toe in duurzame, consumentgerichte oplossingen. We verleggen de grenzen om rechtvaardige en veerkrachtige voedselsystemen te bevorderen die voedzaam voedsel opleveren."