Nog teveel ongezonds voor kinderen in supermarkt

13 oktober 2022

Supermarkten doen nog altijd te weinig om gezond eten te bevorderen, zo blijkt uit onderzoek dat Questionmark in opdracht van een aantal gezondheidsfondsen en UNICEF heeft gedaan. Ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van Nederlandse supermarkten. Zo vonden de onderzoekers dat 80% van de reclamefolders adverteert met een kwantumkorting op frisdrank.  

Jongen in supermarkt

1 op de 6 kinderen te zwaar

Ondanks beloftes hebben de winkels in twee jaar tijd nauwelijks vooruitgang geboekt blijkt uit de Superlijst Gezondheid 2022

In Nederland heeft de helft van de volwassenen en 1 op de 6 kinderen overgewicht. Een omgeving waarin gezond eten en drinken de standaard is, te beginnen bij de jeugd, is nog lang niet in zicht. Sinds Superlijst Gezondheid 2020 zijn er weinig of geen meetbare verbeteringen doorgevoerd op onder meer de volgende punten: 

  • In alle reclamefolders valt nog altijd ruim 80% van de producten buiten de Schijf van Vijf. Bij veel supermarkten is het aandeel ongezonde producten in de reclamefolder zelfs hoger dan twee jaar geleden
  • Vrijwel alle supermarkten verleiden hun klanten tot ongezonde keuzes bij de kassa. Vaak zijn die ongezonde producten specifiek gericht op kinderen
  • Met uitzondering van 1 supermarkt, wordt er niet zichtbaar gemaakt of de onderzochte ketens voldoen aan de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord
  • Geen van de supermarkten heeft doelstellingen bepaald voor het stimuleren van gezonde voeding bij kinderen
  • Nog steeds worden suikerhoudende kinderdrankjes vaak gepromoot


     
Superlijst wordt aangeboden aan staatssecretaris van Ooijen

De Superlijst wordt aangeboden aan staatssecretaris van Ooijen. Hem is gevraagd maatregelen te nemen voor minder verleiding naar ongezonde producten in de supermarkt.

De Superlijst wordt aangeboden aan staatssecretaris van Ooijen. Hem is gevraagd maatregelen te nemen voor minder verleiding naar ongezonde producten in de supermarkt.

Kindermarketing is schadelijk

 De onderzoekers zagen naast de vele kwantumkorting op frisdrank dat 5 van de 8 supermarkten nog altijd pakjes suikerhoudende frisdranken voor kinderen aanprijzen. Ook wordt door alle supermarkten kindermarketing nog veelal voor ongezonde producten ingezet . Vooral bij frisdrank, snoep, toetjes en kinderontbijtgranen wordt bijvoorbeeld een animatiefiguur of woorden als ‘baby’ of ‘kids’ op de verpakking gezet.

“Ongezond eten en drinken voor kinderen wordt te verleidelijk gemaakt. Dat moet beperkt worden. Kinderen hebben het recht om gezond op te groeien, in een omgeving die bijdraagt aan een gezond voedingspatroon” aldus Leonie Barelds, Kinderrechtenspecialist bij UNICEF Nederland. Om kinderen echt te beschermen pleit UNICEF ervoor om geen enkele vorm van marketing te richten op kinderen en jongeren tot 18 jaar voor producten die niet bijdragen aan hun gezondheid.

Zelfregulering werkt niet

De uitkomsten van het rapport laten zien dat zelfregulering niet werkt. Het is hoog tijd dat de overheid via wetgeving maatregelen afdwingt. Diena Halbertsma, voorzitter Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie AVGG: “Onze ambitie is dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste jeugd ter wereld is. Een gezonde supermarkt is essentieel om dit doel te bereiken, gezien 70% van ons dagelijks voedsel uit de supermarkt komt. Supermarkten laten het nu rijkelijk afweten. Daarom roepen wij staatssecretaris Van Ooijen van VWS op om nú in te grijpen.”

De Superlijst

Superlijst Gezondheid is geïnitieerd en uitgevoerd door de stichting Questionmark in samenwerking met Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting en UNICEF Nederland. Deze gezondheidsfondsen hebben zich verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG), in samenwerking met de Gemeente Amsterdam, JOGG en UNICEF Nederland.