Een toenemend aantal kleine en middelgrote bedrijven staat open om een deel van hun opbrengst te delen met maatschappelijke organisaties. Die trend ziet UNICEF Nederland, die sinds een jaar steeds meer kleinere samenwerkingspartners verwelkomt. ‘We hebben een nieuwe vorm gevonden waarin we met dit soort bedrijven kunnen samenwerken – passend bij zowel ons als goed doel, als bij de bedrijven’, stelt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland. 'We noemen deze bedrijven UNICEF Business Buddies. Samen met hen willen we zo veel mogelijk voor kinderen bereiken.’
UNICEF Business Buddies
© UNICEF
UNICEF Business Buddies
© UNICEF
De samenwerking is een win-win voor alle partijen. Volgens onderzoek zijn werknemers gemiddeld 13 procent productiever als een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. Consumenten doen liever zaken met bedrijven die samenwerken met goede doelen, en ook werknemers gaan met meer enthousiasme (43 procent) aan de slag voor een bedrijf dat betrokken is bij een goed doel. UNICEF Nederland ziet dat steeds meer bedrijven de organisatie willen steunen.
Ben Heimensen, partner bij mth accountants & adviseurs, legt uit waarom zijn bedrijf zich aansloot bij het Business Buddies programma van UNICEF: ‘Als werkgever van veel jong talent vindt mth de ontwikkeling van jongeren belangrijk. Het kunnen opgroeien in een omgeving waar je je talent kan ontwikkelen en kan inzetten zal uiteindelijk de wereld alleen maar beter maken. Daarom doen wij mee.’
Nicolet Bosschieter van PANCAKES Amsterdam: ‘Wij zijn een Amsterdams bedrijf en staan voor het gezegde ‘wie goed doet, goed ontmoet’! Daarom zijn we UNICEF Business Buddie geworden. We doneren de opbrengst van ons betaalde toilet aan UNICEF. Zo hebben wij iets vervelends (betalen voor het toilet) omgebogen naar iets goeds (kinderen helpen). Iets dat helemaal past bij de visie van PANCAKES Amsterdam.’
'Als UNICEF Business Buddie toon je aan dat je bedrijf maatschappelijk betrokken is', zegt Laszlo. ‘We hopen dat er veel bedrijven zullen volgen.’