UNICEF: Bezuinigingen dreigen 6 miljoen kinderen uit school te houden

3 september 2025

Als regeringen wereldwijd fors snijden in onderwijsbudgetten, kunnen naar schatting 6 miljoen extra kinderen tegen eind 2026 niet meer naar school. Van die kinderen leven ruim twee miljoen kinderen in humanitaire noodsituaties. Daarvoor waarschuwt UNICEF op basis van een vandaag verschenen analyse. Wereldwijd krijgt vooral het basisonderwijs een klap: de financiering dreigt met een derde te krimpen. Ook de ondersteuning van meisjesonderwijs neemt significant af.

Kinderen in Zuid-Afrika krijgen les in klaslokaal.

De prognose is dat het ontwikkelingssamenwerking-budget voor onderwijs aan het einde van 2026 met 3,2 miljard dollar is gedaald, bijna een kwart minder (24%) dan in 2023. Daardoor stijgt het aantal kinderen dat niet naar school gaat van 272 miljoen naar 278 miljoen.

“Dat is vergelijkbaar met het leeghalen van alle basisscholen in Duitsland en Italië samen.”, zegt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland. “Elke euro minder voor onderwijs is niet zomaar een simpele begrotingskeuze; het is een toekomst van een kind die op het spel staat. Onderwijs is juist in crisissituaties een levenslijn: het verbindt kinderen met gezondheidszorg, bescherming en voeding. Het biedt misschien wel de sterkste kans om armoede te ontsnappen en een beter leven op te bouwen.”

Hardste klappen in Afrika en het Midden-Oosten

De analyse laat zien dat West- en Centraal-Afrika het zwaarst worden getroffen, met 1,9 miljoen kinderen extra die dreigen onderwijs te verliezen. In het Midden-Oosten en Noord-Afrika gaat het om 1,4 miljoen kinderen. Onder meer Ivoorkust en Mali lopen grote risico’s: daar kan de instroom van nieuwe leerlingen met 4 procent dalen: goed voor respectievelijk 340.000 en 180.000 leerlingen. De gevolgen van bezuinigingen zullen ook over de langere termijn grote gevolgen hebben voor het onderwijs van kinderen.  

Basisonderwijs het zwaarst geraakt

In landen en regio’s met al grote humanitaire uitdagingen, lopen kinderen die geen toegang tot onderwijs meer hebben nog veel meer risico, licht Laszlo toe: “Onderwijs is veel meer dan leren alleen, het biedt ook stabiliteit, veiligheid en psychosociale steun.” Zo dreigen in het onderwijs dat UNICEF biedt aan Rohingya ruim 350.000 kinderen blijvend de toegang tot basiseducatie te verliezen. “Zonder financiering sluiten deze leercentra en moeten kinderen naar huis. We weten uit ervaring dat kinderen dan ook extra kwetsbaar worden voor uitbuiting, kinderarbeid en mensenhandel.”, stelt Laszlo.  

UNICEF roept op tot directe actie en dringt er bij donor- en partnerlanden op aan om onderwijs te beschermen en te prioriteren. Laszlo: “Investeren in onderwijs is een van de beste investeringen in de toekomst, voor iedereen. Landen doen het beter wanneer hun kinderen gezond zijn en onderwijs krijgen. Dat draagt bij aan een stabielere en welvarendere wereld.”