In Nederland zien we het ook: gesloten scholen leiden tot leerachterstanden en grote mentale problemen bij kinderen en jongeren. Wereldwijd gaan meer dan 635 miljoen leerlingen nog steeds niet of maar deels naar school door corona. Hier moet zo snel mogelijk verandering in komen: scholen moeten open en er is intensieve begeleiding nodig om de achterstanden in te halen.
De leerlingen van deze basisschool in Kampala gaan sinds januari weer naar school. In de klas houden ze afstand en dragen ze mondkapjes tussen de lessen door. De kinderen zijn blij dat ze weer naar school mogen gaan, en weer kunnen leren en spelen.
© UNICEF/Wamala
'Door de verstoring van het onderwijs hebben miljoenen kinderen minder geleerd dan als ze in de klas hadden gezeten. Vooral jongere en achtergestelde kinderen lijden het grootste verlies', zegt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland. In lage-en middeninkomenslanden zijn de leerachterstanden groot. Het aantal tienjarigen dat moeite heeft met eenvoudige teksten lezen of begrijpen is gestegen, van 53 procent vóór de crisis naar 70 procent. ‘Over de hele wereld maakt de coronapandemie hardnekkige ongelijkheden in het onderwijs groter,’ voegt Suzanne Laszlo toe.
‘De vooruitgang die de afgelopen jaren was geboekt om deze kansenongelijkheid aan te pakken, wordt nu weggevaagd'.
Alibert Rodríguez, lerares in Guatire, checkt een school kit. De kits - waar naast schoolmaterialen ook maaltijden in zitten - worden geleverd aan leerlingen die door de schoolsluitngen thuiszitten. UNICEF heeft sinds het begin van de pandemie al 3,378 voedingskits geleverd aan kinderen in Miranda, Venezuela.
© UNICEF/Cabral
Vandaag, op de Internationale Dag van het Onderwijs en twee jaar na de uitbraak van de crisis is het belang van onderwijs en open scholen duidelijk. In armere landen is er door de sluitingen zelfs minder toegang tot voeding. Zo’n 370 miljoen kinderen wereldwijd misten hun schoolmaaltijden toen hun school dicht was, vaak de enige maaltijd van de dag. Ook huiselijk geweld en kinderarbeid zijn toegenomen. Met de toenemende armoede door de crisis lopen miljoenen kinderen extra risico om noodgedwongen te moeten werken. Zeker 23 miljoen kinderen die eerst gewoon naar school gingen zijn door de sluitingen aan het werk gegaan. De kans dat zij weer terug naar school gaan is klein.
We moeten er alles aan doen om wereldwijd zo veel mogelijk scholen weer te openen. Ook moeten leerlingen de juiste begeleiding krijgen om hun achterstanden in te halen.