Wereldwijd grote onderwijsachterstanden en kansenongelijkheid door corona

24 januari 2022

In Nederland zien we het ook: gesloten scholen leiden tot leerachterstanden en grote mentale problemen bij kinderen en jongeren. Wereldwijd gaan meer dan 635 miljoen leerlingen nog steeds niet of maar deels naar school door corona. Hier moet zo snel mogelijk verandering in komen: scholen moeten open en er is intensieve begeleiding nodig om de achterstanden in te halen.

Meisje op school in Uganda

De leerlingen van deze basisschool in Kampala gaan sinds januari weer naar school. In de klas houden ze afstand en dragen ze mondkapjes tussen de lessen door. De kinderen zijn blij dat ze weer naar school mogen gaan, en weer kunnen leren en spelen. 

De leerlingen van deze basisschool in Kampala gaan sinds januari weer naar school. In de klas houden ze afstand en dragen ze mondkapjes tussen de lessen door. De kinderen zijn blij dat ze weer naar school mogen gaan, en weer kunnen leren en spelen. 

'Door de verstoring van het onderwijs hebben miljoenen kinderen minder geleerd dan als ze in de klas hadden gezeten. Vooral jongere en achtergestelde kinderen lijden het grootste verlies', zegt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland. In lage-en middeninkomenslanden zijn de leerachterstanden groot. Het aantal tienjarigen dat moeite heeft met eenvoudige teksten lezen of begrijpen is gestegen, van 53 procent vóór de crisis naar 70 procent. ‘Over de hele wereld maakt de coronapandemie hardnekkige ongelijkheden in het onderwijs groter,’ voegt Suzanne Laszlo toe.

‘De vooruitgang die de afgelopen jaren was geboekt om deze kansenongelijkheid aan te pakken, wordt nu weggevaagd'.

Cijfers in het kort

  • Volgens schattingen hebben basisschoolkinderen in Ethiopië maar 30 tot 40 procent van de wiskundestof geleerd in vergelijking met een normaal schooljaar.
  • In de Verenigde Staten zijn de achterstanden ook groot, bijvoorbeeld in Texas, Colorado, Virginia en Maryland. In Texas zit twee derde van de leerlingen in groep 5 onder het gemiddelde met wiskunde in 2021.
  • In delen van Brazilië zitten drie van de vier kinderen in groep 4 onder het gemiddelde leesniveau. Een op de tien studenten op de middelbare school zegt niet terug naar school te gaan als de scholen weer openen.
  • In Zuid-Afrika lopen leerlingen driekwart tot een heel schooljaar achter. Zo’n 400,000 tot 500,000 studenten zijn tussen maart 2020 en juli 2021 volledig gestopt met school.
  • In Bangladesh komt een op de tien meisjes van 12 tot 15 jaar niet meer terug naar school als de scholen weer openen.
     
Hulp voor schoolmaaltijden in Venezuela

Alibert Rodríguez, lerares in Guatire, checkt een school kit. De kits - waar naast schoolmaterialen ook maaltijden in zitten - worden geleverd aan leerlingen die door de schoolsluitngen thuiszitten. UNICEF heeft sinds het begin van de pandemie al 3,378 voedingskits geleverd aan kinderen in Miranda, Venezuela. 

Alibert Rodríguez, lerares in Guatire, checkt een school kit. De kits - waar naast schoolmaterialen ook maaltijden in zitten - worden geleverd aan leerlingen die door de schoolsluitngen thuiszitten. UNICEF heeft sinds het begin van de pandemie al 3,378 voedingskits geleverd aan kinderen in Miranda, Venezuela. 

Kinderarbeid en schoolmaaltijden

Vandaag, op de Internationale Dag van het Onderwijs en twee jaar na de uitbraak van de crisis is het belang van onderwijs en open scholen duidelijk. In armere landen is er door de sluitingen zelfs minder toegang tot voeding. Zo’n 370 miljoen kinderen wereldwijd misten hun schoolmaaltijden toen hun school dicht was, vaak de enige maaltijd van de dag. Ook huiselijk geweld en kinderarbeid zijn toegenomen. Met de toenemende armoede door de crisis lopen miljoenen kinderen extra risico om noodgedwongen te moeten werken. Zeker 23 miljoen kinderen die eerst gewoon naar school gingen zijn door de sluitingen aan het werk gegaan. De kans dat zij weer terug naar school gaan is klein.

We moeten er alles aan doen om wereldwijd zo veel mogelijk scholen weer te openen. Ook moeten leerlingen de juiste begeleiding krijgen om hun achterstanden in te halen.