Het gebrek aan perspectief voor leerlingen van de middelbare school en het trage tempo waarin heropening van middelbaar onderwijs wordt overwogen, is een enorme belasting op hun mentale gezondheid en sociale ontwikkeling. Daarom roepen zeker vijftig organisaties het kabinet dringend op om de middelbare scholen per direct te heropenen.
© UNICEF/Unruh
Want de ernst hiervan lijkt nog steeds niet tot de politiek te zijn doorgedrongen. De vijftig partijen maken zich grote zorgen om jongeren in ons land. Sinds de coronacrisis hebben scholieren al maandenlang online onderwijs en gaan fysiek niet naar school. De prijs die zij daarvoor betalen is groot. De helft van de jongeren geeft aan zich eenzaam te voelen. Jongeren zijn sneller verdrietig of boos. Ook is er een toename in eetstoornissen, depressieve gevoelens en angst onder tieners.
Het is tijd voor het kabinet om al deze risico’s in acht te nemen en de middelbare scholen direct te heropenen. Want de huidige stilstand betekent letterlijk een achteruitgang van onze jongeren. "Zeker, jongeren zijn veerkrachtig en passen zich aan, maar laat hen niet de onzichtbare slachtoffers worden van de coronapandemie. Dus kijk naar alternatieven om leerlingen in het voortgezet onderwijs weer naar school te laten gaan. Bijvoorbeeld door klassen in te roosteren op verschillende dagen, of les te geven in leegstaande gebouwen. Geef het onderwijs de ruimte, geld en menskracht om op creatieve wijze hun scholen te kunnen heropenen," aldus Suzanne Laszlo van UNICEF Nederland.
Het openen van middelbare scholen brengt gezondheidsrisico’s en onrust met zich mee. Maar we weten dat scholen geen grote besmettingshaarden vormen. De organisaties vinden het belangrijk om zorgen bij docenten weg te nemen en willen dat leraren beter worden geïnformeerd over de gezondheidsrisico’s. Het onderwijspersoneel eerder vaccineren zou ook kunnen helpen de onrust weg te nemen. Daarbij willen ze dat tieners worden betrokken bij het coronabeleid. "Onze ervaring is dat jongeren heel goed kunnen aangeven wat zij nodig hebben," aldus Laszlo.
ACT2gether Nederland
Aflatoun Nederland
AJN jeugdartsen Nederland
Bijbanaan
Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang
BVjong, de beroepsvereniging van kinder- en jongerenwerkers
ChildFriendlyCities
De Kindercorrespondent
de Nederlandse GGZ
EDventure
ELANCE Academy
Het Vergeten Kind
Home-Start
Humanistisch Verbond
Humanitas
Ingrado
International Child Development Initiatives
IVN Natuureducatie
Janusz Korczak Stichting
JES Rijnland
Jeugdzorg Nederland
Jong & Je Wil Wat
JustLaw
Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie
Kinderhulp
KinderrechtenNU
Learning for Well-being foundation
Marjon Donkers Coaching & Advies
Meer Muziek in de Klas
MIND
Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)
Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind
Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO)
Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Platform Ruimte voor de Jeugd
Prof. Dr. Ton Liefaard Professor of Children's Rights & UNICEF Chair in Children’s Rights
Save the Children
ScholenOpen.nl
Sociaal Werk Nederland
Stichting Alexander
Stichting De Katrol
Stichting Discussiëren Kun Je Leren
Stichting JOZ
Stichting Kind en Ziekenhuis
Stichting STUK
Team Kim
Terre des Hommes
Training Brug naar Werk
Villa Pinedo
WALHALLAb
World Vision