Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

Les van je buurmeisje en geen dagelijkse maaltijd: voor veel kinderen is leren op afstand niet de oplossing

25 mei 2020

Als de hele wereld op zijn kop staat door een wereldwijde pandemie, lijkt onderwijs even niet meer zo belangrijk. Het kan immers makkelijk op afstand, toch? Maar zelfs in Nederland gaat dat niet zonder problemen. Hoe doen kinderen dat dan zonder internet of radio in een vluchtelingenkamp? En wat als je schoolmaaltijd de enige maaltijd was die je kreeg op een dag? En als goed onderwijs je enige kans is op een betere toekomst?

Buitenles in Idlib

Fatima en Yasmine geven hun kamgenoten buiten les in Idlib. 

Fatima en Yasmine geven hun kamgenoten buiten les in Idlib. 

Les van de buurmeisjes

Idlib, Syrië

Beter een beetje les dan geen les, vinden Yasmine (11) en Fatima (12). Zij namen het initiatief om jongere kinderen uit hun vluchtelingenkamp in de buitenlucht les te gaan geven. In het kamp zijn geen laptops, mobiele telefoons of tablets. En al zouden die er wel zijn, is er geen internet. De twee vriendinnen besloten het heft in eigen handen te nemen en leren hun kampgenoten nu om te lezen en te schrijven, zolang ze niet naar school kunnen.

Sheila loopt in de steeg naast haar huis. Door de drukte in de buurt kan ze zich moeilijk concentreren op haar schoolwerk. 

Sheila loopt in de steeg naast haar huis. Door de drukte in de buurt kan ze zich moeilijk concentreren op haar schoolwerk. 

Sheila loopt in de steeg naast haar huis. Door de drukte in de buurt kan ze zich moeilijk concentreren op haar schoolwerk. 

Zorgen over leerachterstand

Kibera, Kenia

Sheila Achieng doet haar best om thuis verder te blijven leren. Een keer in de week stuurt haar leraar haar huiswerk naar de smartphone van haar ouders. Ze print het huiswerk uit, vult de vragen in en brengt ze naar school om ze na te laten kijken.  Sheila vindt het lastig om zich te concentreren in een buurt waar heel veel kinderen wonen die altijd lawaai maken.

‘Ik kan me niet concentreren op mijn schoolwerk want de buren hebben hun muziek altijd heel hard staan,’ vertelt ze. Sheila maakt zich zorgen over de examens die eraan komen, en is bang dat ze door het thuisleren niet zal slagen en moet blijven zitten.  

Meisjes halen water in Niger

Roukaya en Jamila zijn dagelijks zo'n vier tot zes uur bezig met water halen. 

Roukaya en Jamila zijn dagelijks zo'n vier tot zes uur bezig met water halen. 

Leren of water halen?

Gomozo, Niger

Normaal gesproken zijn Roukaya (15) en Jamila (13) al veel tijd kwijt aan het halen van schoon water. Door de dreiging van corona is er dagelijks nog veel meer water nodig. In het dorp van de twee tieners ben je ongeveer vier tot zes uur per dag kwijt met water halen. Roukaya wordt elke morgen om zes uur wakker om water te halen, en gaat ’s middags nog een keer terug. Twee 25-liter jerrycans zijn niet genoeg voor een familie van 14. Door het water halen is er minder tijd voor school. In Niger heeft maar iets meer dan de helft van de inwoners makkelijk toegang tot water, de rest is net als Roukaya en Jamila aangewezen op verouderde waterputten kilometers verderop. De kans dat meiden als Roukaya en Jamila ooit weer genoeg tijd krijgen om terug naar school te gaan, of überhaupt naar school te gaan, is klein.

Kinderen leren thuis in Guatemala

Geen gezonde schoolmaaltijd

Potrero Grande, Guatemala

Justin (11) en zusje Melanie (8) zijn druk bezig met huiswerk terwijl een ander zusje toekijkt. Dankzij de samenwerking tussen UNICEF en het Ministerie van Onderwijs hebben ze lesmaterialen, en kijken en luisteren ze naar educatieve programma’s op de televisie en de radio. Maar voor Justin en Melanie betekent niet naar school gaan nog veel meer dan alleen een les missen. Voor hen, en met hen miljoenen andere kinderen in Guatemala en wereldwijd, is de schoolmaaltijd de enige gezonde maaltijd die ze krijgen op een dag. Hun moeder Delmi staat nu samen met andere ouders op 1,5 meter afstand in de rij op het schoolplein voor een tas vol lang houdbare levensmiddelen. In Guatemala zorgt UNICEF er samen met ouderorganisaties voor dat ouders de optie hebben om toch nog wat eten op te halen op school.

Ook in andere landen zet UNICEF zich actief in voor onderwijs tijdens de coronacrisis,  om ervoor te zorgen dat de 1.2 miljard kinderen die nu nog thuiszitten, snel weer naar school mogen gaan.  

Gerelateerd aan dit onderwerp