Ongekende uitdaging voor de levering van hulpmiddelen—hoe doet UNICEF dat?

2 april 2020

Het coronavirus verspreidt zich steeds sneller. UNICEF werkt hard om de juiste, cruciale hulpmiddelen naar kwetsbare gebieden te krijgen. Beschermende pakken, mondmaskers, thermometers: alles wat nodig is om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Een ongekende uitdaging, want nog nooit waren deze producten zo schaars.

Hulpmiddelen worden uitgepakt in Indonesië

In Jakarta zijn pakketten met medische hulpmiddelen aangekomen vanuit het UNICEF-pakhuis in Denemarken. 

In Jakarta zijn pakketten met medische hulpmiddelen aangekomen vanuit het UNICEF-pakhuis in Denemarken. 

Ongeveer 1000 leveranciers en marktleiders van over de hele wereld werken samen met UNICEF om het capaciteitsprobleem van de hulpgoederen aan te pakken. Er is momenteel een enorme schaarste op de markt. Cruciale middelen worden gehamsterd en import wordt steeds moeilijker. Toch is UNICEF erin geslaagd om van april tot en met juni van leveranciers belangrijke hulpmiddelen te krijgen. Zo kregen we 26,9 miljoen mondkapjes, 4,8 miljoen veiligheidsmaskers, 6 miljoen beschermende pakken, en 29.000 infraroodthermometers. 

‘Zorgmedewerkers beschermen blijft de hoogste prioriteit,’ vertelt Etleva Kadili, UNICEF’s Director of Supply Division in Kopenhagen. Daar staat het grootste UNICEF-pakhuis ter wereld.

‘Zorgmedewerkers zijn onze helden aan de frontlinie. Zij gaan onvermoeibaar door om kinderen en gezinnen getroffen door deze wereldwijde crisis te helpen.’

Werken vanuit het epicentrum

Zoals we allemaal merken is Europa momenteel een van de zwaarst getroffen regio’s in de coronacrisis. Toch heeft dit geen effect op het UNICEF-pakhuis in Kopenhagen. Hier gaan de dagelijkse werkzaamheden gewoon door. Zeven dagen per week worden daar pakketten met hulpmiddelen samengesteld en ingepakt. Water, hygiëne- en gezondheidskits, onderwijsmateriaal: alles is aanwezig en kan wereldwijd geleverd worden. En wat niet aanwezig is wordt vanuit verschillende markten aangevuld. Dit is nog een behoorlijke uitdaging: doordat het virus razendsnel verspreidt, is de productie van nieuwe hulpmiddelen moeilijk bij te benen. Ook is het internationale transport, zoals lucht en vrachtverkeer, door het virus beperkt, wat bevoorradingsketens verstoort. Door de schaarste zijn sommige levensreddende middelen ook opeens veel duurder geworden.  

Hulpmiddelen voor China, Iran, Pakistan, en Zuid-Soedan

De afgelopen dagen kwamen, ondanks de enorme uitdagingen, verschillende zendingen aan op bestemming. UNICEF stuurde een lading ziekenhuisapparatuur en beschermende kleding ter waarde van 3 miljoen Amerikaanse dollar naar de Hubei provincie en andere regio’s in China. Drie ton beschermende kleding kwam aan in Teheran, Iran, en de komende dagen komt daar nog eens 18,5 ton aan materiaal bij.  Ook naar Pakistan werden hulpmiddelen gestuurd, waaronder 114.300 gezichtsmaskers, 12.681 beschermende jassen, en 449.868 handschoenen. Verzendingen met beschermingsmiddelen naar Korea, Eritrea, Indonesië, Palestina, Zuid-Soedan, Venezuela, DRC, Oekraïne en Afghanistan staan voor komende tijd op de planning.

Internationale samenwerkingen

Hoe krijgt UNICEF dat voor elkaar? Samen met bedrijven, partners en transportbedrijven over de hele wereld probeert UNICEF hun verzendingen met prioriteit te versturen. Ook worden kleinere charter operaties opgezet om de producten sneller op locatie te krijgen. De voorraad wordt verdeeld over verschillende landen, van het pakhuis in Kopenhagen naar bijvoorbeeld opslagcentra in Dubai, Panama en Accra, zodat de middelen sneller op locatie kunnen zijn. Elke dag houdt UNICEF bij welk land wat nodig heeft. Voor tijdens de crisis, maar ook voor daarna.

Kinderen zijn de onzichtbare slachtoffers van het coronavirus

HELP NU