Scholen starten weer in Nederland, maar 263 miljoen kinderen zitten thuis

22 augustus 2016

Nu de scholen weer beginnen, spreekt UNICEF haar zorg uit dat 263 miljoen kinderen geen toegang hebben tot onderwijs. Eén op de vier van deze kinderen woont in conflictgebied. Andere redenen om niet naar school te gaan zijn armoede en ongelijkheid. Daarnaast is er een grote groep kinderen  250 miljoen van de in totaal 650 miljoen kinderen in de basisschoolleeftijd  die onderwijs van dermate belabberde kwaliteit volgen, dat ze niet leren lezen of schrijven. Dat blijkt uit recente cijfers van UNICEF. 

De positieve impact van onderwijs is groot. “Een jaar extra onderwijs, betekent gemiddeld 10 procent hoger inkomen voor de rest van iemands leven”, zegt Jan Bouke Wijbrandi, directeur van UNICEF Nederland. Naast de impact op een individu is ook de gemeenschap geholpen met meer en beter onderwijs, zeker bij scholing aan meisjes. Zij kunnen vervolgens beter met de voeding en gezondheid van hun kinderen omgaan. En de kans op conflict halveert wanneer de toegang tot onderwijs beter verdeeld wordt. “Dat zijn  belangrijke voorbeelden waarom onderwijs wereldwijd prioriteit moet hebben." 

UNICEF Nederland begint vandaag een campagne om aandacht te vragen voor het belang van onderwijs. “Nu in deze weken de Nederlandse kinderen weer naar school gaan, zijn we blij voor hen en voor hun ouders dat dit mogelijk is”, aldus Wijbrandi. “Dezelfde vanzelfsprekendheid wensen we kinderen wereldwijd toe.” 

Er is maar een kleine vijftig euro nodig om een kind een jaar lang naar school te laten gaan in een land als Myanmar. Met dergelijke kleine investeringen kunnen kinderen perspectief krijgen - maar voor ouders kan deze bijdrage een onoverkomelijk obstakel zijn. UNICEF zorgt er in dit land voor dat onderwijs toegankelijk wordt voor de meest kwetsbare groepen.  

In Syrië biedt UNICEF onderwijs aan honderdduizenden ontheemden, organiseert onderwijs op afstand in moeilijk bereikbare gebieden, bouwt noodscholen en leidt leerkrachten op. We doen ons uiterste best om kinderen in Syrië, ondanks het conflict, toch les te geven", stelt Bart Vrolijk, hoofd onderwijs bij UNICEF in Syrië. "Buiten het gewone curriculum krijgen de kinderen levensbelangrijke informatie over het gevaar van onontplofte mijnen en ander oorlogsmateriaal. Ook geeft school psychosociale zorg zodat ze hun soms traumatische ervaringen in het conflict kunnen verwerken." 

Wereldwijd is afgesproken dat in 2030 alle kinderen basis- en voortgezet onderwijs krijgen. “Ondanks grote vooruitgang is dat doel nog ver weg”, zegt Wijbrandi. “Met hernieuwde inzet van donateurs en overheden hopen we dat in 2030 elk kind kan zeggen 'wij gaan weer naar school'."