AMMAN/DEN HAAG, 4 februari 2016 De toekomst van een generatie Syrische kinderen en jongeren loopt gevaar. Tenzij donoren, die deze week bijeen komen in Londen, prioriteit geven aan de financiering die nodig is om alle kinderen op school te krijgen. Er is 1,4 miljard dollar nodig om alle Syrische kinderen naar school te laten gaan, zeggen hulporganisaties.
"Onderwijs kan niet wachten", zegt Bart Vrolijk hoofd onderwijs voor UNICEF in Syrië . "Onlangs was ik in de verwoeste binnenstad van Homs waar na jarenlange belegering weer toegang mogelijk is. Een van de eerste zaken waar ouders en kinderen naar vragen is wanneer er weer een school opengaat. Mensen verlangen naar die hoop en stabiliteit die onderwijs biedt."
Na bijna vijf jaar oorlog hebben ongeveer 4 miljoen Syrische kinderen en jongeren in de leeftijd 5-17 jaar hulp nodig om weer naar school te gaan. In Syrië zelf gaan 2,1 miljoen kinderen niet naar school en in buurlanden Turkije, Libanon, Jordanië, Irak en Egypte volgen 700.000 Syrische kinderen geen onderwijs.
Vorig jaar hebben de gezamenlijke inspanningen van regeringen en internationale partners ervoor gezorgd dat een miljoen kinderen en jongeren in Syrië toegang kregen tot formele of niet-formele leermogelijkheden. Maar met geen politieke oplossing in zicht, blijft het aantal kinderen dat een opleiding mist stijgen.
Tijdens de donorconferentie in Londen moet de onderwijscrisis in de regio volop aandacht krijgen. Deze conferentie is mede-georganiseerd door het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Koeweit, Noorwegen en de Verenigde Naties. Leiders uit meer dan 30 landen zullen de vergadering bijwonen. Zij moeten nieuwe financieringsmogelijkheden vinden zodat kan worden voldaan aan de onmiddellijke en lange termijn behoeften van de slachtoffers van de crisis.
Voorafgaand aan de vergadering lieten hulporganisaties en VN-organisaties die deel uitmaken van het ‘No Lost Generation-initiatief’ weten dat USD 1,4 miljard nodig is om ongeveer vier miljoen kinderen en jongeren in Syrië en omringende landen toegang te geven tot formeel en niet-formeel onderwijs.
"De omvang van de crisis voor kinderen blijft toenemen, daarom wordt gevreesd dat Syrië een hele generatie verliest", vertelt Dr. Peter Salama, regionaal directeur van UNICEF’s Midden-Oosten en Noord-Afrika kantoor, de organisatie die het initiatief coördineert.
"Door al het werk dat is gedaan door partners en donoren zijn onderwijs en bescherming nu een prioriteit. In Londen willen we zien dat donors concrete stappen nemen om ervoor te zorgen dat kinderen kunnen leren en worden beschermd; kinderen toegang hebben tot veilig en inclusieve leeromgevingen; er voldoende leraren worden opgeleid; de kwaliteit van het onderwijs verbeterd wordt, en dat de ontwikkeling van technische en beroepskansen voor de jeugd wordt ondersteund.
Daarnaast zullen overheden die de bijeenkomst in Londen bijwonen worden aangespoord om de druk op strijdende partijen - en degenen die hen steunen - op te voeren om aanvallen op scholen te stoppen.
In Syrië zijn moord, ontvoering en arrestatie van studenten en docenten normaal geworden. Zo ook willekeurige aanvallen op scholen. Ongeveer een op de vier scholen kan niet worden gebruikt omdat ze zijn beschadigd, vernield of worden gebruikt voor noodopvang van ontheemden of door militairen.