Den Haag, Internationale Stad van Vrede en Recht, ondersteunt sinds 2005 om de twee jaar een organisatie die zich internationaal inzet voor vrede en recht. Tien jaar geleden was UNICEF het eerste goede doel. Na het Rode Kruis, Warchild, AMREF Flying Doctors en Save the Children gaat Den Haag in 2015 weer in actie komen voor UNICEF. Het College van B&W heeft UNICEF als goed doel voor de stad geselecteerd vanwege het 60-jarig bestaan van UNICEF Nederland en de bijzondere relatie die de VN-stad en de VN-kinderrechtenorganisatie van oudsher hebben.
UNICEF is een van de grootste kinderrechtenorganisaties van de wereld. In 190 landen helpt UNICEF kinderen met beter onderwijs, vaccinaties, drinkwatervoorzieningen en noodhulp. Het geld dat in het actiejaar in Den Haag wordt ingezameld zal worden besteed aan het stoppen van kindhuwelijken in Indonesië. Bij de bekendmaking op het Hofstad Lyceum waren ook de Den Haag voor UNICEF-ambassadeurs aanwezig die zich een jaar lang zullen inspannen om Den Haag te mobiliseren voor UNICEF: Mark Boulas (oprichter en executive producer van Rockstone Sessions), Willem Post (commentator en Amerika-deskundige), Ouafa Oualhadj (debatleidster, journaliste en studente), Nicolette Krul (presentatrice Omroep West), Michel Rogier (coördinator Hofstad Lyceum) en Bruno Bruins (oud-wethouder, voorzitter Raad van Bestuur UWV en voorzitter Ondernemersgala).
In 2015 zullen diverse evenementen, waaronder het Ondernemersgala Den Haag, de City-Pier-City-loop en het Just Peace-weekend, in het teken staan van het goede doel. UNICEF zal actief scholen, bedrijven, sportverenigingen en andere partijen in de stad benaderen om mee te doen. Ook medewerkers van de gemeente Den Haag zullen zich een jaar lang gaan inzetten voor het goede doel.
Meer informatie: www.denhaagvoorunicef.nl Voor meer informatie, niet voor publicatie:Op bijgevoegde foto is te zien hoe wethouder Ingrid van Engelshoven, Paul van Vliet, de Den Haag voor UNICEF-ambassadeurs en de scholieren van het Hofstad Lyceum het ‘Zoveel begint bij een Kind-gebaar' maken dat hoort bij de campagne.