Bijna 70 procent van de scholen in Haïti beschadigd of vernield door aardbeving

5 oktober 2021

Meer dan een maand na de verwoestende aardbeving Haïti trof is ongeveer 70 procent van alle scholen in het zuidwesten van het land nog steeds beschadigd of vernietigd. Deze week kunnen 300.000 kinderen in deze regio geleidelijk weer naar school.

Un0532220

‘De omvang van de schade aan schoolgebouwen is erger dan we aanvankelijk dachten. Het repareren of wederopbouwen van deze scholen kost tijd en middelen. Maar, met of zonder school, leren en onderwijzen moet doorgaan. Hoe langer kinderen wachten, hoe moeilijker het wordt om ze weer naar school te krijgen’, aldus Bruno Maes, UNICEF vertegenwoordiger in Haïti.

Vertraging

Door de aardbeving gaan de scholen een maand later open dan gewoonlijk na de zomerperiode. Wanneer de klaslokalen gesloten blijven, schat UNICEF dat meer dan 230.000 kinderen in Haïti niet meer terugkeren naar school.

Als gevolg van de aardbeving zijn veel gezinnen hun inkomen kwijtgeraakt en hebben ze momenteel moeite om de schoolkosten van hun kinderen te betalen. Elke dag buiten het klaslokaal lopen kinderen de kans om in aanraking te komen met geweld, misbruik, uitbuiting, gedwongen migratie en zelfs het rekruteren van bendes.

Un0532229

Tijdelijke leerruimtes

In sommige verwoeste scholen is de eerste fase van de wederopbouw begonnen. Zodra meer middelen beschikbaar komen kan de wederopbouw van de klaslokalen versneld worden. Ongeveer 150 nieuwe scholen zullen worden herbouwd en geleidelijk zullen 900 tijdelijke leerruimtes worden ingericht.

UNICEF is vandaag begonnen met de distributie van schoolmateriaal in de door de aardbeving getroffen gebieden. In totaal worden er de komende dagen 100.000 schoolkits uitgedeeld. In samenwerking met de Haïtiaanse regering helpt UNICEF ook bij het bieden van geestelijke gezondheidzorg aan leerlingen en docenten.

Nieuw hoofdstuk

‘Teruggaan naar school betekent voor deze kinderen veel meer dan alleen het leren hervatten’, zegt Maes. ‘Op school komen kinderen weer in contact met hun vrienden, overwinnen ze trauma’s en keren ze terug naar hun normale leven door te spelen. De allereerste schooldag is het begin van een nieuw hoofdstuk in het leven van kinderen die door de aardbeving zijn getroffen, een teken van hoop voor hen en hun ouders.’

Er is 22 miljoen euro om nieuwe scholen te bouwen, de beschadigde te herstellen en leerlingen te voorzien van schoolmaterialen. Tot nu toe is minder dan 20 procent van deze benodigde financiering ontvangen.