Het aantal schoolgaande kinderen dat wereldwijd getroffen is door schoolsluitingen, steeg in één maand tijd met 38 procent. Dit blijkt uit een analyse van UNICEF op basis van gegevens van VN-onderwijsorganisatie UNESCO.
Sarah (15) leert in Kenia haar zusje lezen en schrijven. "Nu de school dicht is zorg ik voor mijn broers en zussen, terwijl mijn moeder werk zoekt. Ik ben al eens lastiggevallen door de huisbaas en ook de mannen die dronken zijn door changaa (zelfgestookte alcohol) zijn gevaarlijk. Ik bid dat ik snel weer naar school kan."
© UNICEF/Everett
Op 1 november gingen 232 miljoen kinderen niet naar school. Een maand later waren dit er al 320 miljoen. Dat betekent dat het welzijn en het leerproces van nog eens 90 miljoen kinderen onder druk staat.
Uit de analyse blijkt dat sinds 1 december één op de vijf kinderen wereldwijd niet naar school kan. Nog steeds besluiten veel regeringen om als coronamaatregel scholen te sluiten. Dat de tweede golf nog lang niet over is, blijkt uit de plotse sterke stijging. In oktober nam het aantal kinderen dat door schoolsluitingen thuis kwam te zitten juist sterk af.
"Deze nieuwe cijfers zijn verontrustend," zegt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland. "Er zijn aanwijzingen dat vooral basisscholen niet de belangrijkste bronnen zijn voor besmettingen. Toch zien we wereldwijd een trend waarbij regeringen scholen sluiten als eerste toevlucht en niet als laatste redmiddel. Dit blijft voor kinderen verwoestende gevolgen hebben voor hun leerproces, voor hun mentaal en fysiek welzijn en voor hun veiligheid."
School is voor veel kinderen veel meer dan een plek om te leren. Sommige kinderen krijgen hier hun enige warme maaltijd per dag. De klas is naast een plek om je te ontwikkelen, ook een veilige haven voor kinderen met problemen thuis. Vooral kwetsbare kinderen betalen een hoge prijs wanneer scholen sluiten. UNICEF pleit er daarom voor om eerst alle mogelijke stappen te nemen om de school veiliger te maken. Een schoolsluiting zou het laatste redmiddel moeten zijn.
Plannen voor het heropenen van scholen moeten uitgebreid aandacht besteden aan een betere toegang tot het onderwijs. Zoals een speciaal plan voor leren op afstand, met daarbij aandacht voor de situatie van kwetsbare kinderen die bijvoorbeeld niet altijd toegang hebben tot wifi of andere elektronische middelen om onderwijs op afstand te volgen. Onderwijssystemen moeten ook worden aangepast, om zo toekomstige crises het hoofd te kunnen bieden. UNICEF schreef samen met andere VN-organisaties een advies voor het heropenen van scholen.