Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

UNICEF: Driekwart van de kinderproducten in supermarkten is onverantwoord

1 september 2020

DEN HAAG – Bijna driekwart van de kinderproducten in Nederlandse supermarkten, past niet in een gezond voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF vandaag op basis van grootschalig onderzoek, waarbij gekeken is naar de samenstelling en de promotie van producten voor kinderen.

Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf valt.

Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf valt.

Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf valt.

‘Goede voeding is een kinderrecht’, zegt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF. ‘Voor veel kinderen is goed gevoed zijn geen dagelijkse realiteit. Ze eten te weinig van wat goed voor ze is en te veel van wat ze niet nodig hebben. Dit maakt ze vatbaar voor bijvoorbeeld diabetes en overgewicht.’ Het verbeteren van de samenstelling en de presentatie van gezonde voeding, is hard nodig. Het RIVM toont aan dat 95 procent van de kinderen in Nederland niet voldoende groente per dag eet, 80 procent niet voldoende fruit en één op de vijf kinderen en jongeren drinkt dagelijks suikerhoudende dranken.

UNICEF analyseerde 2000 kinderproducten in verschillende supermarkten en keek of ze pasten binnen de richtlijnen voor gezonde voeding van het Voedingscentrum. Ook is gekeken naar de promotie van kinderproducten in (online) folders en de marketing op de verpakking. Er blijkt veel ruimte voor verbetering. 'Door eerlijker te communiceren over producten en door op te roepen om te stoppen met het gebruik van kindermarketing, maken we het ouders makkelijker om de juiste voedingskeuzes te maken,' zegt Laszlo. Het onderzoek moet supermarkten bewuster maken van hun invloed op verantwoorde voeding voor kinderen en hun verantwoordelijkheid daarvoor.

Voor het onderzoek zijn verschillende productcategorieën geanalyseerd. Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum valt. In sommige categorieën, zoals de kinderontbijtgranen, zijn de kinderproducten zelfs minder gezond dan de producten voor volwassenen. In de categorieën meeneemkoeken en een deel van de kinderdranken en het broodbeleg, vallen de producten per definitie niet in de Schijf van Vijf. De meeste producten bevatten teveel suikers, verzadigd vet, zout of te weinig vezels. Ook het babyschap kwam slecht naar voren. Ruim tweederde van de producten die in dit schap liggen, sluit niet aan bij de richtlijnen voor een gezond voedingspatroon voor deze leeftijdscategorie. UNICEF wil dat supermarkten het babyschap anders gaan inrichten en alleen de verantwoorde producten laten staan.

Ook in de manier waarop kinderproducten worden gepresenteerd, is ruimte voor verbetering. De kinderproducten die in reclamefolders worden aangeboden, komen niet ten goede aan de gezondheid van kinderen. Bij een kwart van de producten wordt kindermarketing gebruikt, bijvoorbeeld door een animatiefiguur of tekst met woorden als ‘baby’ of ‘kids’ op de verpakking te zetten. Vooral bij kinderontbijtgranen, kindertoetjes en frisdranken wordt er nog vaak gebruik gemaakt van kindermarketing. Om kinderen echt te beschermen pleit UNICEF ervoor geen enkele vorm van kindermarketing gericht op kinderen en jongeren tot 18 jaar - op producten die niet bijdragen aan hun gezondheid – te gebruiken.