UNICEF en ING verbeteren onderwijs voor 1 miljoen kinderen

21 april 2015

UNICEF en ING maken vandaag bekend hun samenwerking te verlengen. De afgelopen tien jaar hebben ING en UNICEF 1 miljoen kinderen uit de meest ontoegankelijke delen van de wereld toegang kunnen geven tot beter onderwijs.

De afgelopen tien jaar hebben ING-medewerkers en -klanten uit de hele wereld geld ingezameld voor UNICEF. Dat geeft talloze kinderen uit landen als Brazilië, Ethiopië, India, Nepal en Zambia toegang tot school.

“ING deelt de missie van UNICEF om de levens van kinderen en jongeren over de hele wereld te verbeteren”, zegt Koos Timmermans, vicevoorzitter ING Bank. “We hebben de gezamenlijke overtuiging dat onderwijs een fundamentele bouwsteen is voor de ontwikkeling van kinderen en de gemeenschappen waarin ze leven. We zijn trots dat wij, samen met onze klanten en werknemers, met het ING-UNICEF partnerschap de levens van 1 miljoen kinderen positief konden beïnvloeden.”

Dankzij het partnerschap konden 17.000 onderwijzers worden getraind. Ook is er geïnvesteerd in het ontwikkelen van nieuwe manieren om kinderen in afgelegen gebieden te bereiken. In 2006 was ING een van de eerste investeerders in het alternatieve schoolprogramma in Ethiopië, dat onderwijs voor nomadenkinderen mogelijk maakt. Kinderen van rondtrekkende ouders hebben daardoor toegang tot onderwijs gekregen. Dit systeem is nu volledig geïntegreerd in het curriculum van het land. In Nepal was ING in 2013 de eerste die het participatieprogramma voor kansarme jongeren steunde om hen sociale en financiële vaardigheden mee te geven.

In de tweede fase van de samenwerking, zal de focus verschuiven naar jongeren. Want hoewel er de afgelopen decennia veel vooruitgang is geboekt voor miljoenen kinderen – terugdringing van kindersterfte, meer kinderen naar de basisschool, betere toegang tot gezondheidszorg – blijft de situatie van de 1,2 miljard jongeren te veel achter.

“UNICEF is ING dankbaar – en in het bijzonder de ING-medewerkers en -klanten – voor deze betrokkenheid bij het verbeteren van de levens van kinderen”, aldus Anthony Lake, directeur van UNICEF internationaal. “We vinden het geweldig dat ons vernieuwde partnerschap met ING focust op jongeren en hen helpt kennis en vaardigheden te ontwikkelen die zij nodig hebben om een betere toekomst op te bouwen. Voor henzelf, hun families en de gemeenschap waar in ze leven.”

De komende drie jaar richten ING en UNICEF zich samen op het bereiken van 335.000 jongeren in zes landen (Indonesië, Kosovo, Montenegro, Nepal, Filipijnen en Zambia) om hen op te leiden tot sociaal betrokken en economisch ontwikkelde volwassenen.

Resultaten van tien jaar partnerschap
  • In India is voor 37.622 meisjes, voor wie school te ver was of aan een gevaarlijke route lag, kosteloos transport naar school geregeld. Het partnerschap ondersteunde 720 onderwijscentra voor voormalige kindarbeiders. 3000 basisscholen hebben trainingsmateriaal en training voor onderwijzers ontvangen.
  • Bijna 10.000 kinderen uit Zambia die nooit naar school konden hebben de mogelijkheid gekregen onderwijs te volgen.
  • In Ethiopië zijn 458 alternatieve scholen gebouwd voor meer dan 50.000 nomadenkinderen. Daarnaast zijn 3400 leraren uit de gemeenschap getraind om op een kindvriendelijke manier les te geven.

Achter al deze resultaten schuilen vele verhalen van kinderen en onderwijzers. Eén van hen is Mohamed; een Ethiopische jongen die geiten hoedde en nooit naar school kon. Op zijn elfde was hij één van de eerste kinderen die mee kon doen aan het door ING gesteunde alternatieve schoolprogramma. “Het schoolgebouw was gemaakt van dunne takken en we deelden één boek met vijf leerlingen”, vertelt Mohamed, nu negentien jaar oud. “Er is sindsdien zoveel veranderd! Op dit moment hebben kinderen uit mijn gemeenschap les in een echt schoolgebouw. Ze hebben tafels en stoelen en elk kind heeft een eigen boek. Maar het allerbelangrijkste is dat ouders nu echt begrijpen waarom kinderen naar school moeten gaan.“