Malmberg en UNICEF helpen samen Braziliaanse jongeren

3 februari 2014

Terwijl de stadions voor het Wereldkampioenschap voetbal hun voltooiing naderen, hebben jongeren in armere delen van Brazilië nauwelijks de kans te sporten. Er zijn geen sportvoorzieningen en er is veel geweld op straat. Om Nederlandse jongeren te betrekken bij de kinderrechtensituatie in Brazilië zijn Uitgeverij Malmberg en UNICEF Nederland een samenwerking aangegaan. Via ‘Dilemma’, de nieuwe lesmethode van Malmberg voor maatschappijleer havo en vwo bovenbouw, krijgen scholieren actuele opdrachten over de situatie rond veiligheid, recht op informatie en recht op onderwijs in Brazilie. UNICEF Nederland start met de online campagne ‘Copa Copa’, waarmee Nederlandse jongeren zich kunnen inzetten voor de jongeren in Brazilië.

Copa Copa daagt leerlingen in Nederland uit om elke maand mee te doen aan een aantal challenges en zo aandacht te vragen voor de jongeren in Brazilië. De uitdagingen zijn onder meer op het vlak van muziek, mode en sport. Door het uploaden van foto’s en video’s van hun inzet kunnen deelnemers punten vergaren. Ook kunnen ze geld inzamelen voor hulpprojecten in Brazilië.

Scholieren worden nog meer betrokken bij Brazilië door de opdrachten van de lesmethode Dilemma van Malmberg. UNICEF Nederland en Malmberg publiceren dit schooljaar vier  actuele opdrachten die zijn gerelateerd aan kinderrechten en het WK in Brazilië. Deze actuele opdrachten verschijnen tussen januari en mei van dit jaar, naast de wekelijkse andere actuele opdrachten voor maatschappijleer havo en vwo in Dilemma-actualiteit.nl.

Tegelijkertijd gaat UNICEF in de twaalf Braziliaanse steden van het WK voetbal samen met jongeren aan de slag om hun kinderrechten te versterken. De nadruk ligt hierbij op de meest kwetsbare jongeren - die vaak niet naar school gaan - in het Amazone gebied, het noordoosten en de stedelijke gebieden waar veel jongeren opgroeien te midden van armoede en geweld. UNICEF gaat allereerst de  situatie op het gebied van veiligheid, sport en onderwijs in de wijken waar jongeren wonen in kaart brengen met behulp van sociale media. Ook gaat UNICEF jongerenorganisaties versterken zodat zij kunnen opkomen voor hun eigen rechten en centra opzetten waar jongeren training krijgen in ondernemerschap en in vaardigheden voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Op een positieve manier maken zij zo een verschil in hun eigen toekomst.

“Op dit moment kan ik niet naar school”, vertelt de 15-jarige Lara uit Sao Paulo in Brazilië. “In de wijk waar ik woon is op geen enkele school plek voor mij.” Ook haar leeftijdsgenoot Arthur gaat niet naar school. Zijn leraren staken voor meer loon. In de grote steden zijn drugs en geweld de grote gevaren op straat. Gelukkig hebben Lara en Arthur grote sportambities en zijn ze niet veel op straat.