Deze week gaan de basisscholen in Nederland weer voorzichtig open, maar wereldwijd zitten nog 1,2 miljard kinderen thuis. Samen met UNESCO, WFP en de World Bank stelt UNICEF richtlijnen op om ook in andere landen de scholen weer veilig open te laten gaan. Want hoe langer de scholen dicht blijven, hoe groter het risico op een onomkeerbare leerachterstand, kinderarbeid en misbruik.
Arielle Sadia van 16 zit sinds kort weer in de schoolbanken in Odienné, Ivoorkust. Eigenlijk zijn de scholen hier nog gesloten, maar haar wiskundeleraar vindt het onverantwoord om kinderen zo lang thuis te houden. Twee keer per week komt een klein groepje leerlingen op gepaste afstand en met mondmaskers weer naar school.
© UNICEF/Dejongh
Hoe langer kwetsbare kinderen thuisblijven, hoe kleiner de kans dat ze ooit nog terug naar school gaan. Er is nog maar weinig bewijs dat het sluiten van scholen de verspreiding van het virus ook echt tegengaat, maar de gevolgen van schoolsluitingen zijn wel bekend. In de overweging om scholen weer te openen, moeten overheden het belang van kinderen waarborgen. Vooral in kwetsbare regio’s zijn kinderen voor veel dagelijkse behoeften afhankelijk van school. De enige dagelijkse maaltijd, gezondheidszorg, onderwijs en daarmee een kans op de toekomst vallen zonder school weg voor deze kinderen.
UNICEF begrijpt dat de overweging om scholen weer te openen ingewikkeld is, en dat er een juiste balans moet zijn tussen het risico op besmetting en de gevolgen van een dichte schooldeur. Daarom stelt UNICEF samen met haar partners richtlijnen op om ervoor te zorgen dat scholen wereldwijd weer veilig open kunnen gaan.
Ook scholen in Nederland kunnen de richtlijnen gebruiken tijdens de heropeningsprocedure en daarna. In de richtlijnen vind je onder andere het volgende advies.
Lees hier de volledige richtlijnen: Framework for reopening schools