Ruim 40 organisaties komen met een zogenoemd ‘10 punten plan’, waarin suggesties worden gedaan voor het veilig openstellen van scholen.
© UNICEF/Klincarov/2020
We zijn het als land verplicht aan de leerlingen om breder en creatiever te kijken naar veilige alternatieven voor scholensluiting. Op sommige plekken vinden er al alternatieven plaats, maar dit is niet voor iedereen bereikbaar. Het onderwijs heeft vaak de handen te vol om hier plannen voor te maken of deze te implementeren.
Daarom is een logistieke structuur en geld nodig, om te zorgen dat de scholen gebruik kunnen maken van alternatieven. Zorg dat er organisatie-ondersteuning komt voor scholen, bijvoorbeeld door het instellen van een één persoon (bijvoorbeeld uit de evenmentenbranche) die al het logistiek werk uit handen neemt maar de besluitvorming wel bij scholen houdt. Daarnaast is het belangrijk om kinderen en jongeren zelf te vragen wat zij zien als goede oplossingen.
Een brede coalitie van maatschappelijke organisaties maakt zich veel zorgen om ontwikkelingsrisico’s bij kinderen zoals de mentale, sociale, fysieke en cognitieve ontwikkeling. Kinderen hebben school nodig. Niet alleen om te leren, maar ook voor hun sociaal emotionele ontwikkeling en als veilige haven.
Daarom komen de 46 organisaties nu met 10 punten, die in het beleid voor de korte termijn zou moeten worden opgenomen.
Zet schoolsluitingen niet in om ouders thuis te houden
Zorg voor (veilige) persoonlijke contactmomenten voor alle kinderen en jongeren
Betrek kinderen en jongeren
Houd zoveel mogelijk scholen veilig open
Faciliteer onderwijs aan kwetsbare kinderen in plaats van alleen opvang
Laat deskundige jeugdprofessionals bijdragen aan het heropenen van de scholen
Verleng subsidieregelingen voor het onderwijs en regel de financiering op een eenvoudige wijze
Laat scholen veel meer gebruik maken van beschikbare (leegstaande) ruimten
Adviseer het onderwijs over het minimaal en maximaal aantal (online) schermuren
Stel kinderopvang en de voorschoolse educatie ruimer open.
Dit is geen eenvoudige opgave is en het vraagt veel van de minister, maar deze uitzonderlijke tijd vraagt om uitzonderlijke inspanningen. Het is hoog tijd om recht te doen aan de ontwikkelingsbelangen van 2,4 miljoen leerlingen in Nederland, waarover in de besluitvorming zo weinig is terug te zien en waarover de onvrede almaar groeit. Wat betreft de lange termijn: hierbij moet niet alleen gekeken worden naar de leerachterstanden maar naar de totale ontwikkeling van kinderen en jongeren.
Aflatoun International
Augeo Foundation
BVjong
EDVenture
Fier
Het Kinderopvangfonds
Het Trimbos-instituut
Het Vergeten Kind
Home-Start Nederland
Humanistisch Verbond
Humanitas Nederland
ICDI
IVN Natuureducatie
Jantje Beton
Janusz Korczak Stichting
Jeugdzorg Nederland
JongWijs
Kenniscentrum kinder- en jeugdpsychiatrie
KidsRights
Learning for Well-being foundation
Marjon Donkers Coaching & Advies
Méér Muziek in de Klas
MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid
Nederlands Instituut van Psychologen
Nederlandse Stichting voor Gehandicapte Kind
Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO)
Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen
Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP)
Pharos
Platform en Ruimte voor de Jeugd
Prof. Dr. Ton Liefaard Professor of Children's Rights & UNICEF Chair in Children’s Rights
Save the Children
Sociaal Werk Nederland
Sterk Huis
Stichting De Katrol
Stichting Kinderpostzegels Nederland
Stichting Stuk
Stichting WALHALLAb Nederland
UNICEF Nederland
Villa Pinedo
Voor Werkende Ouders
World Vision
KinderrechtenNU
ELANCE Academy
Juf Daisy Mertens
Team Kim
School’s Cool Delft