Wetenschappers in de dop

meisje met experiment mali

Wetenschappers in de dop in Mali

In het schooljaar van 2021 tot 2022 was UNICEF bezig met het project ‘Wetenschappers in de dop’ in Mali. Dankzij steun van donateurs verbeterden we het onderwijs, voorkwamen we dat kinderen uitvielen en gaven we vooral meisjes extra steun bij bètavakken zoals wiskunde en natuurkunde. Zo bouwen zij aan hun toekomst. 

In Mali gaat meer dan de helft van de jongeren niet naar school of leert te weinig. De kwaliteit van het onderwijs is laag, veel kinderen kunnen niet lezen en ruim 2 miljoen kinderen zitten helemaal niet in de klas. Oorzaken zijn onder andere conflicten, een gebrek aan leraren en lesmateriaal, kindhuwelijken en kinderarbeid. Vooral meisjes lopen achter: maar 30% gaat naar de middelbare school. Terwijl onderwijs juist hun toekomst kan veranderen. 

Klassen experiment Mali

Wat UNICEF doet

Met het project ‘Wetenschappers in de dop’ hielp UNICEF kinderen in Mali aan beter onderwijs, vooral in bètavakken zoals wiskunde en natuurkunde. Op sommige scholen zijn science clubs gestart, waarbij leraren training kregen om actief les te geven en kinderen ook belangrijke levensvaardigheden mee te geven. Meisjes kregen extra steun, zoals menstruatiepakketten zodat ze niet thuis hoeven te blijven als ze ongesteld zijn. Daarnaast zijn er luistercentra voor mentale steun en jeugdclubs opgericht. Hier waren kinderen bezig met sport, kunst en gesprekken over onderwerpen zoals geweld, armoede en gelijke kansen. 

Diahara over de science club

De 14-jarige Diarra Maiga is een van de leden van de science club op de Aminata Diop Middelbare School in Bamako. Ze was er zo enthousiast over dat ze een leider werd van haar club. “Dankzij de science clubs leren we niet alleen theorieën uit ons hoofd, maar krijgen we praktische ervaring en kunnen we de theorieën in het echt toepassen. Hiervoor was ik bang voor de betàvakken en dacht ik dat ze te moeilijk voor mij waren. Nu voel ik me er op mijn gemak bij. Zo kan ik nu een elektrisch circuit ontwerpen en installeren!”  

student wetenschapper Mali

Wat we hebben bereikt met het project 

Het project duurde een schooljaar lang, van 2021 tot 2022. In die periode hebben we het volgende bereikt: 

  • 5.000 lespakketten uitgedeeld. 
  • 375 science clubs gestart op 125 scholen.
  • 647 leraren getraind, vaak na meer dan 10 jaar zonder training.
  • Van 38% naar 95%: zoveel steeg het vertrouwen in bètavakken.
  • 4.500 meisjes kregen een menstruatiepakket voor het hele schooljaar.
  • 125 luistercentra opgezet bij deelnemende scholen.
  • 469 leerlingen die dreigden uit te vallen, kregen op tijd hulp. 
  • Hoe kan ik helpen?

    Leuk dat je het vraagt! Dit project is afgerond, dus hier hebben we geen donaties meer voor nodig. Wel zijn er een hoop andere mooie projecten waar we jouw steun goed voor kunnen gebruiken.

    Meisje voor de klas in Mali