Atal Tinkering Labs: beter bèta-onderwijs en gelijke kansen
De wereld verandert snel, ook in India. Maar veel kinderen, vooral meisjes, krijgen op school niet de juiste voorbereiding op de toekomst. De Atal Tinkering Labs van UNICEF brengen daar verandering in.
De Atal Tinkering Labs (ATL’s) zijn laboratoria op scholen. Hier stimuleren we creativiteit en nieuwsgierigheid en ontwikkelen we technologische vaardigheden. Zo hebben ze de juiste skills voor een snel veranderende wereld.

Gelijke kansen voor meisjes in India
Bijna alle kinderen in India gaan naar school, maar de kwaliteit van het onderwijs verschilt sterk per regio. Veel meisjes krijgen door sociale normen en vooroordelen minder kansen om hun talenten te ontwikkelen. Zo hebben ze minder toegang tot bètastudies. 57% van de meisjes tussen de 15 en 24 jaar volgt geen opleiding. Ook hebben ze geen werk.
UNICEF zet zich in voor beter bèta-onderwijs en gelijke kansen, met speciale aandacht voor meisjes. Met projecten zoals Atal Tinkering Labs leren kinderen over technologie, creativiteit en samenwerken.
Zelfgemaakte rijstdrogers
Nandini, Pavani en hun vrienden van de Zilla Parishad High School lieten trots hun zelfgemaakte rijstdroger zien aan een boer uit hun dorp. Rijst is in India voor miljarden mensen het belangrijkste eten, maar bij de oogst gaat nog veel verloren. Daarom hebben ze in het Atal Tinkering Lab geleerd hoe ze zelf een draagbare rijstdroger kunnen maken.

Een vast onderdeel van het lesprogramma
UNICEF en de Indiase overheid hebben al ruim 10.000 innovatie ATL’s opgezet. Dit zijn speciale ruimtes op scholen met computers, 3D-printers en andere techniek. Hier kunnen kinderen ontdekken hoe technologie werkt. UNICEF wil nog meer van deze labs openen en zorgen dat ze beter worden gebruikt.
Samen met het Ministerie van Onderwijs zorgen we ervoor dat deze labs een vaste plek krijgen in het lesprogramma. We trainen leraren om de labs goed te begeleiden en moedigen meer meisjes aan om mee te doen. Ook werken we samen met studenten, vrijwilligers en bedrijven, zodat de hele lokale gemeenschap helpt bouwen aan een betere toekomst.
Atal Tinkering Labs in India
Om deze video te kunnen zien moet je de cookies accepteren.
Wat we hebben bereikt
Sinds de start van het project eind 2023 is tot nu toe het volgende bereikt:
- 10.000 ATL’s zijn opgezet door UNICEF en de Indiase overheid.
- 16.540 leerlingen (waarvan de helft meisjes) hebben les gehad in de ATL’s.
- 308 leraren zijn getraind in het begeleiden van de ATL’s.
- Verschillende samenwerkingen met de lokale overheid zijn gestart om dit project verder uit te rollen.
Hoe kan ik helpen?
In 2025 wil UNICEF 250 scholen leren om de ATL’s nog beter te gebruiken. In de staat Chhattisgarh blijven we bestaande scholen ondersteunen voor blijvende impact. Daarnaast breiden we uit naar de staat Maharashtra. In totaal willen we de technische kennis van 50.000 studenten vergroten. Maar dat kan allemaal alleen met financiële hulp van donateurs. Ook je steentje bijdragen?