Atal Tinkering Labs
De wereld verandert snel, ook in India. Maar veel kinderen, vooral meisjes, krijgen op school niet de juiste voorbereiding op de toekomst. Met de Atal Tinkering Labs brengt UNICEF daar verandering in.

De Atal Tinkering Labs (ATL’s) zijn laboratoria op scholen. Hier stimuleren we creativiteit en nieuwsgierigheid en ontwikkelen we technologische vaardigheden. Zo hebben ze de juiste skills voor een snel veranderende wereld.

Gelijke kansen voor meisjes in India
Bijna alle kinderen in India gaan naar school, maar de kwaliteit van het onderwijs verschilt sterk per regio. Veel meisjes krijgen door sociale normen en vooroordelen minder kansen om hun talenten te ontwikkelen. Zo hebben ze minder toegang tot bètastudies. Het gevolg: bijna 50% van de meisjes tussen de 15 en 24 jaar volgt geen opleiding of heeft geen werk. Bij jongens is dit een stuk lager: ongeveer 15%.
UNICEF zet zich in voor beter bèta-onderwijs en gelijke kansen, met speciale aandacht voor meisjes. Met projecten zoals Atal Tinkering Labs leren kinderen over technologie, creativiteit en samenwerken.
Zelfgemaakte rijstdrogers
Nandini, Pavani en hun vrienden van de Zilla Parishad High School lieten trots hun zelfgemaakte rijstdroger zien aan een boer uit hun dorp. Rijst is in India voor miljarden mensen het belangrijkste eten, maar bij de oogst gaat nog veel verloren. Daarom hebben ze in het Atal Tinkering Lab zelf een rijstdroger ontworpen.

Een vast onderdeel van het lesprogramma
UNICEF en de Indiase overheid hebben al ruim 10.000 innovatie ATL’s opgezet. Dit zijn speciale ruimtes op scholen met computers, 3D-printers en andere techniek. Hier kunnen kinderen ontdekken hoe technologie werkt. UNICEF wil nog meer van deze labs openen en zorgen dat ze beter worden gebruikt.
Samen met het Ministerie van Onderwijs zorgen we ervoor dat deze labs een vaste plek krijgen in het lesprogramma. We trainen leraren om de labs goed te begeleiden en moedigen meer meisjes aan om mee te doen. Ook werken we samen met hogere scholen, vrijwilligers en bedrijven, zodat de hele lokale gemeenschap helpt bouwen aan een betere toekomst.
Atal Tinkering Labs in India
Om deze video te kunnen zien moet je de cookies accepteren.
Wat we hebben bereikt
Sinds de start van het project eind 2023 is tot nu toe het volgende bereikt:
- 54.824 studenten hebben via de ATL’s hun vaardigheden en kennis versterkt.
- Al 333 leerkrachten die bij de ATL labs betrokken zijn kregen training over de begeleiding van de ATL labs en het helpen van meisjes om hun volledige potentieel te benutten.
- Op 333 scholen in de regio’s Jammu en Kasjmir en Chhattisgarh werden de Atal Tinkering labs versterkt, bijvoorbeeld door speciale tijdsvakken in het schoolrooster ervoor te regelen.
Hoe kan ik helpen?
Zowel in 2025 en 2026 wil UNICEF 250 scholen ondersteunen om de ATL’s nog beter te gebruiken. Chhattisgarh, een staat in centraal India met ongeveer 30 miljoen inwoners, en het noordelijk gelegen Uttar Pradesh, de grootste staat van het land met meer dan 200 miljoen inwoners. In totaal willen we de technische kennis van 50.000 studenten vergroten. Dit soort werk kunnen we alleen met financiële hulp van donateurs. Ook je steentje bijdragen?