Atal Tinkering Labs: Investeren in creatieve en innovatieve jonge geesten in India

India

De snelle technologische veranderingen in de moderne samenleving treffen ook India. Helaas ontvangen te weinig Indiase kinderen, vooral meisjes, de nodige voorbereiding op school voor deze snel veranderende wereld. UNICEF heeft daarom samen met de Indiase autoriteiten Atal Tinkering Labs (ATL’s) opgezet: laboratoria op scholen die de nieuwsgierigheid, creativiteit, verbeeldingskracht en technologische know-how van kinderen stimuleren. Deze labs bereiden kinderen voor op een kansrijke toekomst in de 21e eeuw. 

Atal Tinkering Labs
1,4 miljard

1,4 miljard

inwoners

431 miljoen

431 miljoen

kinderen onder 18

95 procent

95 procent

van de kinderen gaat naar de basisschool

Waarom meer hulp nodig is

In India gaan inmiddels bijna alle kinderen naar school. Het is echter niet alleen belangrijk dat kinderen naar school gaan, maar ook de kwaliteit van het onderwijs is essentieel om ervoor te zorgen dat kinderen van school gaan met de juiste vaardigheden voor hun toekomst. Hierbij gaat het om basisvaardigheden als lezen, schrijven, en rekenen, maar ook om levensvaardigheden zoals creativiteit, samenwerken, digitale en technologische kennis en beroepsvaardigheden.

Helaas worden nog steeds te veel meisjes in India beperkt in hun potentie en toekomst door vooroordelen, sociale normen en verwachtingen die ook invloed hebben op de kwaliteit van het onderwijs dat ze volgen. Meisjes hebben, in tegenstelling tot jongens, vaak niet de kans om hun scholing af te maken en wat ze geleerd hebben te gebruiken in hun verdere leven. Van de meisjes tussen de 15-24 jaar, heeft 57% geen werk en volgt ook geen scholing. Ter vergelijking voor alle jongeren is het gemiddelde 29,7%.  

UNICEF pakt de kwaliteit van het bètaonderwijs en het onderwijzen van vaardigheden op systematische wijze aan, met speciale aandacht voor meisjes, zodat alle leerlingen de kansen en uitdagingen van de 21e eeuw kunnen aanpakken. Dit doen we onder andere door het opzetten van Atal Tinkering Labs.

Kinderen in India

De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn in 2015 opgesteld om van de wereld een betere plek te maken. UNICEF heeft als VN-organisatie de doelen mede ontwikkeld en zet zich elke dag vol overtuiging in om de SDG’s in 2030 te behalen. De eerlijke en duurzame wereld waar de SDG’s naar streven, geven kinderen de mogelijkheid van hun fundamentele rechten te genieten.

Nu, halverwege, lopen we helaas achter en moeten we versnellen om de doelen te behalen. Dat kan niet zonder India, waar 20% van alle kinderen ter wereld woont. Positieve ontwikkelingen in het land, onder andere op het vlak van onderwijs, gendergelijkheid en eerlijke kansen op de arbeidsmarkt, zijn dus cruciaal.

Wat doet UNICEF

In de afgelopen jaren hebben UNICEF en de Indiase overheid ruim tienduizend ATL’s opgezet. Dit zijn fysieke plekken op scholen die zijn uitgerust met onder meer 3D printers, computers en andere technische apparatuur. Scholieren worden er gestimuleerd om te experimenteren en creatief bezig te zijn met technologie en leren vaardigheden zoals design thinking, effectief communiceren en het innovatief oplossen van problemen.

De ATL's hebben al veel opgeleverd, en daarom wordt met steun uit Nederland het programma verder opgeschaald naar nieuwe regio's, waaronder Chhattisgarh en Jammu & Kasjmir. Ook werkt UNICEF samen met lokale partners en overheden aan het vergroten van de impact van de labs door ze effectiever te maken en meer in te zetten.  

Zo trainen we leraren van bètavakken op scholen met ATL's, onder andere in het begeleiden en organiseren van de labs en het stimuleren van creativiteit en design thinking in de projecten die leerlingen er ondernemen. Al 308 leerkrachten hebben een training gehad, onder andere via een vijfdaagse training in Jammu en Kashmir en een driedaagse training in Chhattisgarh. Zo krijgen leerlingen de begeleiding die ze nodig hebben. Ook werken we met lokale overheden zodat de ATL's beter in het curriculum geïntegreerd worden. Hierdoor worden de labs niet alleen na schooltijd gebruikt, maar krijgen jongeren ook steeds vaker de kans ze te gebruiken tijdens de lessen. Tot juni 2024 werden er verschillende meetings georganiseerd tussen de Ministeries van Onderwijs en de landelijke Atal Innovation Mission om de implementatie te faciliteren.  

Resultaten die we willen bereiken t/m december 2024 met de fondsen uit Nederland

  • In 250 scholen in de regio’s Jamnu en Kashmir en Chhattisgarh worden de Atal Tinkering labs versterkt.
  • We trainen 250 leerkrachten die bij de ATL labs betrokken zijn op de begeleiding van de ATL labs en het stimuleren van meisjes in hun potentie.
  • 50.000 studenten zullen door hun deelname aan de labs hun vaardigheden en kennis versterkt hebben.

Resultaten die we hebben bereikt 

  • Er zijn al 308 leerkrachten getraind op de begeleiding van de ATL's en het stimuleren van meisjes in hun potentie. 
  • 16.540 leerlingen (50% meisjes) hebben door hun deelname aan de labs hun vaardigheden en kennis versterkt. 

De uitdagingen 

Een van de grootste uitdagingen was het verkrijgen van administratieve steun van de Schoolonderwijs Afdelingen, maar dit is in beide staten gelukt. In Jammu & Kasjmir waren veel onderwijzers niet bekend met innovatie. Trainingen focusten op bètavakken en design thinking om dit te verbeteren. ATL's werden eerst gezien als extra verantwoordelijkheid, maar door het te koppelen aan professionele ontwikkeling veranderde deze perceptie.  

Plannen voor de toekomst

UNICEF blijft samen met lokale overheden en leerkrachten werken aan het vergroten van de impact van de ATL's. Zo zal er in Chhattisgarh een extra leerkrachtentraining zijn voor nog 150 ATL's, op verzoek van de Onderwijs Afdeling van het ministerie die dit met eigen middelen en technische ondersteuning van UNICEF organiseert. In Jammu & Kasjmir ontvangen leerkrachten extra trainingsmateriaal via WhatsApp en zullen zij drie nabijgelegen scholen adopteren voor technische en operationele steun.  

Leerlingen hebben hun zelfgemaakte rijstdroger ontworpen

C.H. Nandini, R. Pavani en haar vrienden van de Zilla Parishad High School stonden trots klaar om hun zelfgemaakte rijstdroger te demonstreren aan C.H. Raghavulu, een rijstboer uit de Penamaluru Block. Wereldwijd is rijst het basisvoedsel voor meer dan drie miljard mensen. Ondanks verbeterde rassen en productiemethoden blijven verliezen tijdens de oogst een groot probleem. 

De leerlingen hebben een draagbare horizontale rijstdroger ontworpen met een PVC-pijpframe en een automatisch controlesysteem dat gebruik maakt van temperatuur-, vochtigheids- en vochtigheidssensoren, evenals blowers en DC-motoren. 

In dit verhaal komt de missie van de Atal Tinkering Labs tot leven, waar jonge innovators nieuwsgierigheid, creativiteit en verbeelding ontwikkelen door middel van praktische projecten. Hun werk symboliseert de visie van India om een miljoen jonge innovators te cultiveren, klaar om de uitdagingen van morgen aan te gaan. 

UNICEF is er voor ieder kind, altijd en overal. Jij ook?

Jouw bijdrage maakt een wereld van verschil

Doneer nu