Waarom meer hulp nodig is
In India gaan inmiddels bijna alle kinderen naar school. Het is echter niet alleen belangrijk dat kinderen naar school gaan, maar ook de kwaliteit van het onderwijs is essentieel om ervoor te zorgen dat kinderen van school gaan met de juiste vaardigheden voor hun toekomst. Hierbij gaat het om basisvaardigheden als lezen, schrijven, en rekenen, maar ook om levensvaardigheden zoals creativiteit, samenwerken, digitale en technologische kennis en beroepsvaardigheden.
Helaas worden nog steeds te veel meisjes in India beperkt in hun potentie en toekomst door vooroordelen, sociale normen en verwachtingen die ook invloed hebben op de kwaliteit van het onderwijs dat ze volgen. Meisjes hebben, in tegenstelling tot jongens, vaak niet de kans om hun scholing af te maken en wat ze geleerd hebben te gebruiken in hun verdere leven. Van de meisjes tussen de 15-24 jaar, heeft 57% geen werk en volgt ook geen scholing. Ter vergelijking voor alle jongeren is het gemiddelde 29,7%.
UNICEF pakt de kwaliteit van het bètaonderwijs en het onderwijzen van vaardigheden op systematische wijze aan, met speciale aandacht voor meisjes, zodat alle leerlingen de kansen en uitdagingen van de 21e eeuw kunnen aanpakken. Dit doen we onder andere door het opzetten van Atal Tinkering Labs.