Een betere toekomst voor een kind begint bij onderwijs. Het is de sleutel voor persoonlijke ontwikkeling én van een samenleving. Daarom vindt UNICEF het noodzakelijk dat ieder kind naar school gaat. Altijd en overal.
Onderwijs is méér dan alleen leren lezen, schrijven en rekenen. Het biedt kinderen in een noodsituatie een veilige plek om te leren en spelen. Schoolmaaltijden kunnen voor de enige voedzame maaltijd op een dag zorgen en het volgen van onderwijs verkleint de kans op kinderarbeid.
Maar dat ieder kind recht heeft op onderwijs, wil helaas niet zeggen dat ieder kind ook onderwijs krijgt. Conflicten, natuurrampen of bijvoorbeeld armoede zorgen ervoor dat 250 miljoen kinderen wereldwijd geen toegang hebben tot onderwijs.
Met onderwijs krijgt ieder kind de kans zijn dromen na te jagen
Feiten en cijfers
- 250 miljoen kinderen gaan niet naar school
- Kinderen met een beperking hebben 49% meer kans dat ze nooit naar school zijn geweest
- 70% van de tienjarigen in lage-en middeninkomenslanden heeft moeite met lezen en schrijven van eenvoudige teksten
Het verhaal van Tawhida
Met het Let Us Learn-project maakt UNICEF onderwijs toegankelijk voor alle kinderen uit Bangladesh, zo ook voor de tienjarige Tawhida. Pas sinds kort gaat ze naar school, maar de stappen die ze maakt zijn enorm! Waar ze eerst nog moeite had haar naam uit te spreken, kan ze zichzelf nu voorstellen, kent ze het alfabet in Engels en Bengali en maakt ze rekensommen.
Vastberaden is ze inmiddels om dokter te worden. Zelfs veelvoorkomende overstromingen houden haar niet tegen om een les te missen, dankzij de boot van haar oom kan ze nog steeds het leercentrum bereiken.

Hoe helpt UNICEF?
Ieder kind onderwijs geven: dat is onze missie. Dit doen we met hoophulp. UNICEF komt in actie met noodonderwijs bij acute nood én zet zich in voor het verbeteren van de kwaliteit van en toegang tot onderwijs voor de lange termijn.
Op de korte termijn
Noodonderwijs in Gaza
Voor kinderen en ouders heeft onderwijs altijd prioriteit. Ook in onmogelijke situaties zoals nu in Gaza. UNICEF en partners hebben daarom tijdelijke leercentra opgezet in Gaza, zodat kinderen kunnen blijven leren. Daarnaast bieden wij recreatieve activiteiten aan, voor psychosociale ondersteuning.
E-learning centra in Soedan
UNICEF heeft e-learning centra opgezet in Soedan, om toegang tot onderwijs mogelijk te maken. In deze centra leren kinderen op een tablet zelf lezen, schrijven en rekenen, maar ook Engels en ICT. Dit doen we bijvoorbeeld in opvangkampen, zodat kinderen die gevlucht zijn voor het geweld, in het land kunnen blijven leren. Ook ten tijde van het escalerende gewapende conflict blijven de centra open, mede dankzij de hulp van lokale gemeenschappen.

Op de lange termijn
Inclusief onderwijs in Vietnam
Digitale vaardigheden zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit de wereldwijde samenleving, ook in Vietnam niet. Toch is daar een grote kloof waarbij kinderen uit sociaaleconomische en etnische minderheden extra achterstand hebben op dit gebied. Om deze kloof te dichten helpt UNICEF het Vietnamese ministerie van Onderwijs bij het verbeteren van de toegang tot digitaal onderwijs. Naast deze toegang is het ook belangrijk dat het onderwijs aan etnische minderheidsgroepen in hun moedertaal wordt aangeboden, aangezien 1 op de 5 kinderen uit etnische minderheden geen Vietnamees spreekt. Op deze manier krijgt ieder kind in Vietnam de kans om zich te ontwikkelen.
Weerbare scholen in Bolivia
Scholen in Bolivia worden hard geraakt door klimaatverandering. Gebouwen raken beschadigd, lessen vervallen en schooluitval onder kinderen neemt toe. Met het Groene Scholen-initiatief investeert UNICEF in schoolgebouwen die weerbaar zijn tegen klimaatveranderingen met o.a. zonnepanelen, zon-aangedreven watertanks en internet. Op deze manier blijven onderwijsfaciliteiten bruikbaar, ook tijdens extreme weersomstandigheden.

Dankzij plastic naar school in Ivoorkust!
Ivoorkust kent een groot onderwijsprobleem. Mede door een tekort aan scholen, gaan 2 miljoen kinderen niet naar school. Dit moet anders, daarom heeft UNICEF sinds 2019 het project ‘Plastic afval: bouwstenen voor de toekomst’ opgezet.
Met dit project wordt ook meteen het afvalprobleem aangepakt. Tonnen aan zwervend afval worden inmiddels gerecycled tot bouwstenen, waarmee volledige klaslokalen worden gebouwd. Hiermee bereiken we meerdere doelen: een beter milieu én meer klaslokalen. Win-win dus!
Feiten en cijfers:
- Sinds 2019 zijn er in totaal 455 klaslokalen gebouwd
- UNICEF heeft 16.830 leraren getraind in het verbeteren van onder meer pedagogische vaardigheden
- In totaal is zo'n 3.200 ton plastic afval gerecycled
- Tot nu toe hebben in Ivoorkust 22.750 kinderen toegang gekregen tot onderwijs.
Meer weten over dit programma? Hier lees je meer!



Betere kwaliteit van onderwijs in India
In deze snel veranderende wereld is het van groot belang dat kinderen wegwijs raken met technische en digitale vakken. En daar ligt in India nog een uitdaging. Zeker bij meisjes in landelijke gebieden is er op dit gebied een onderwijsachterstand, ontstaan door vooroordelen over hun bèta-kennis.
Atal Tinkering Lab’s helpen hierbij. Met speciale laboratoria op scholen, krijgen leerlingen de kans hun kennis en vaardigheden op het gebied van digitalisering en techniek te ontwikkelen, zodat ze zelfredzaam zijn in de 21e eeuw.
Feiten en cijfers
- Eind 2024 zijn er in totaal 333 scholen in de regio's Jammu, Kasjmir en Chhattisgarh die werken met Atal Thinking Labs;
- 333 leerkrachten zijn getraind om Atal Tinkering Labs te begeleiden en meisjes te stimuleren in hun potentie;
- 54.824 leerlingen hebben door hun deelname aan de labs hun vaardigheden en kennis versterkt;
- Nauwe samenwerkingen met lokale autoriteiten en het Ministerie van Onderwijs in India zijn opgestart, om de implementatie van meer fysieke labs te faciliteren.
Wereldwijde resultaten van dit moment
We doen er alles aan om tastbare resultaten te boeken en blijvende, structurele veranderingen te realiseren op het gebied van onderwijs. Dankzij de hulp van onze donateurs hebben wij onderstaande in 2023 mogelijk kunnen maken:
- Bijna 40 miljoen kinderen zijn ondersteund met toegang tot onderwijs, waaronder 17 miljoen kinderen die getroffen zijn door noodsituaties als conflicten en natuurgeweld;
- Meer dan 30 miljoen kinderen kregen lesmateriaal zoals boeken, schriften en tassen;
- 2,4 miljoen kinderen kregen toegang tot voorschools onderwijs;
- Meer dan 17 miljoen kinderen kregen toegang tot onderwijs via digitale platformen.
Help meer kinderen de schoolbanken in!
Onderwijs is de basis voor een toekomst van een kind. Zonder onderwijs is de kans op kinderarbeid en kindhuwelijken groter én lopen kinderen een veilige plek of een voedzame maaltijd op dag mis. Daarom is onderwijs méér dan leren. Help daarom meer kinderen de schoolbanken in en draag bij aan een hoopvolle toekomst van ieder kind!
