Elk kind leert met digitaal onderwijs

Leerling aan het leren Soedan

Digitale lessen tijdens conflicten in Soedan

In april 2023 begon een gewapend conflict tussen twee legers in Soedan. Sindsdien is er veel geweld in het Afrikaanse land. Miljoenen mensen zijn op de vlucht geslagen, steden zijn verwoest en basisvoorzieningen zoals voedsel, water en gezondheidszorg zijn moeilijk bereikbaar. Kinderen worden het hardst geraakt: ze lopen risico op geweld, ondervoeding en missen onderwijs. Om dat laatste probleem aan te pakken, hebben we digitaal onderwijs opgezet. 

Al voor het conflict gingen 7 miljoen kinderen niet naar school. Dit kwam door een gebrek aan klaslokalen en leraren. De dichtstbijzijnde school is soms uren lopen. Zonder onderwijs kunnen kinderen later geen baan krijgen en blijft de armoede bestaan. Ook vergroot het de kans op kindhuwelijken en kinderarbeid. Door corona en het conflict gaat inmiddels 90% van de kinderen in Soedan niet naar school. In totaal zijn dat bijna 19 miljoen kinderen. Enorme aantallen. Werk aan de winkel, dus! 


klaslokaal digitaal leren Soedan

Wat doet UNICEF

Om kinderen uit Soedan toch les te kunnen geven, hebben we met een project digitaal onderwijs opgezet. Het programma bestaat uit 2 onderdelen: het Learning Passport en de e-learning centra. 

Learning Passport 
Dit digitale platform biedt flexibel onderwijs, zowel online als offline. Zo krijgen kinderen altijd les, ook als ze niet naar een schoolgebouw toe kunnen. Dankzij de samenwerking met telecomproviders krijgen kinderen gratis internet voor het platform. 


E-learning centra 
In e-learning centra leren kinderen via spelletjes op tablets. Ze ontwikkelen vaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen, Engels en wetenschappen. Op opvanglocaties voor vluchtelingen zetten we veilige en kindvriendelijke ruimtes op waar kinderen kunnen leren, spelen en herstellen. We hebben ook een spel ontwikkeld om kinderen te helpen met hun mentaal welzijn, zodat ze beter om kunnen gaan met de trauma’s die ontstaan door het conflict. 

E-learning in Soedan

Om deze video te kunnen zien moet je de cookies accepteren.

Wat we hebben bereikt met het project

We hebben het volgende bereikt:

  • 40.500 kinderen hebben op 50 scholen les gehad dankzij het Learning Passport.
  • 4 telecomproviders hebben de samenwerking met 2 jaar verlengd voor internet.
  • 9.700 kinderen hebben spelenderwijs onderwijs gehad in 42 e-learning centra

Van onderwijs tot psychologische hulp

Rasha Obaid wordt geknuffeld door gevluchte kinderen bij een kindvriendelijke ruimte in Port Sudan. 

UNICEF heeft kindvriendelijke ruimtes opgezet om deze ontheemde kinderen een veilige plek te bieden waar ze kunnen spelen, leren en vrienden kunnen maken. Deze ruimtes bieden geïntegreerde hulpverlening, waaronder recreatie, psychosociale ondersteuning, onderwijs, toegang tot schoon water, sanitaire voorzieningen en gezondheidszorg.  

In Abnaa Al-Shamal kindvriendelijke ruimte komen dagelijks 100 ontheemde kinderen samen voor tekenen, spelen en digitaal onderwijs, met speciale aandacht voor hun mentale welzijn door getrainde maatschappelijk werkers. Ook organiseren we speelse activiteiten, zoals zingen en dansen, wat bijdraagt aan het herstel van deze kinderen. 

kinderen knuffelen leraar soedan
UNICEF vindt het belangrijk om met lokale partners te werken, zodat kennis binnen de gemeenschap blijft.
Sabine de Jong
Woordvoerder UNICEF Nederland
  • Hoe kan ik helpen?

    Leuk dat je het vraagt! Dit project is afgerond, dus hier hebben we geen donaties meer voor nodig. Wel zijn er een hoop andere mooie projecten waar we jouw steun goed voor kunnen gebruiken.

    kinderen in klas Soedan