Ieder kind leert - digitaal onderwijs in Vietnam
In Vietnam heeft niet elk kind gelijke kansen om digitale vaardigheden te leren. Vooral kinderen uit sociaaleconomische etnische minderheden lopen achter, omdat ze minder toegang hebben tot technologie. Ook de algemene onderwijsresultaten van kinderen uit etnische minderheden zijn lager, ede doordat e lessen niet in hun moedertaal zijn. UNICEF werkt eraan om deze kloof te dichten en hun onderwijs te verbeteren.
Kinderen uit arme gezinnen en afgelegen dorpen in Vietnam hebben minder toegang tot technologie. Daardoor lopen ze achter in hun kennis in een wereld die juist steeds digitaler wordt. Tijdens de coronaperiode werd de ongelijkheid groter dan ooit, omdat scholen dicht moesten en ze geen online les konden hebben. Met het 'Ieder Kind Leert' project hebben we eraan gewerkt om het onderwijs in Vietnam beter voor te bereiden op de toekomst. Hierbij zetten we in op digitale onderwijsmogelijkheden en het integreren van het leren van digitale vaardigheden in het curriculum.

Onderwijs in de eigen taal
Naast het bevorderen van digitaal onderwijs, zorgen we ervoor dat de etnische minderheden op jonge leeftijd les krijgen in zowel hun eigen taal als in het Vietnamees. Lang niet elk kind spreekt namelijk Vietnamees en snapt dus waar de les over gaat. Met tweetalig onderwijs pakken ze de lesstof beter op en leren ze beide talen beter. Zo zorgen we voor gelijke kansen en bereiden we deze kinderen voor om mee te kunnen doen in de digitale transformatie van de 21e eeuw.
Les krijgen met tablets
Diep in de bergen in het noorden van Vietnam ligt het dorpje Ham Rong. Eén van de inwoners van het dorpje is leraar Trang Tho Pe. Zoals elke ochtend staat ze vroeg op, trekt haar traditionele kleren aan en vertrekt richting school. Maar vandaag is het een bijzondere dag, ze gaat namelijk voor het eerst les geven met tablets.
Trang vertelt: ‘In mijn kindertijd hadden we geen televisies, laat staan tablets. Wanneer leraren ons meer vertelden over wetenschappelijke theorieën probeerden we er met onze eigen fantasie een voorstelling van te maken. Nu kan ik mijn leerlingen door middel van virtual reality meenemen in boeiende onderwerpen zoals het zonnestelsel, bijzondere dieren of pluizen we de onderdelen van een motor uit.’ Het is haar droom om zowel jongens als meisjes te interesseren voor wetenschap en technologie.

Wat we hebben bereikt en waar we naartoe willen
Samen met het Vietnamese Ministerie van Onderwijs hebben we veel bereikt met dit project, dat liep van 2021 tot 2024:
- 2.388 kinderen hebben toegang gekregen tot digitaal onderwijs dankzij tablets.
- Er zijn digitale leermiddelen ontwikkeld, waaronder 160 digitale boeken in acht minderheidstalen en gebarentaal. Voor jonge kinderen zijn er 20 digitale prentenboeken gemaakt.
Meer dan 460 onderwijsfunctionarissen, leraren en schooldirecteuren kregen trainingen over het onderwijs in de moedertaal en het lesgeven met digitale leermethodes.
Er is een voorlichtingsprogramma ontwikkeld over gender en seksualiteit, met 20 video’s in vier minderheidstalen voor leerlingen en leraren over gendernormen, vooroordelen, en het ervoor zorgen dat de schoolomgeving gendergelijkheid ondersteunt.
Er zijn al prachtige mijlpalen bereikt en we willen deze verbeteringen in het onderwijs op meer plekken doorvoeren. Zo heeft het Ministerie van Onderwijs toegezegd het onderwijs in minderheidstalen te blijven steunen en op te schalen naar 9 extra provincies met een groot aantal kinderen van etnische minderheden.
Hoe kan ik helpen?
Leuk dat je het vraagt! Je helpt het meest door te doneren. Om dit project te kunnen betalen, hebben we donateurs nodig. Samen kunnen we de droom waarmaken.





