Ieder kind leert - digitaal onderwijs in Vietnam
In Vietnam heeft niet elk kind gelijke kansen als ‘t aankomt op digitaal onderwijs. Vooral kinderen uit etnische minderheden lopen achter, omdat ze minder toegang hebben tot technologie. UNICEF werkt eraan om deze kloof te dichten en hun onderwijs te verbeteren.
Kinderen uit arme gezinnen en afgelegen dorpen in Vietnam hebben bijna geen internet. Daardoor lopen ze achter in hun kennis en dat in een wereld die steeds digitaler wordt. Tijdens de coronaperiode werd de ongelijkheid groter dan ooit, omdat scholen dicht moesten en ze geen online les konden hebben. Om onderwijs in Vietnam beter voor te bereiden op de toekomst, zijn we daarom het project ‘Ieder Kind Leert’ gestart. Hierbij maken we het onderwijs digitaler, vooral voor kinderen van etnische minderheden. Dit zijn bevolkingsgroepen die weinig voorkomen.

Onderwijs in de eigen taal
Naast het digitaliseren van het onderwijs, zorgen we ervoor dat de etnische minderheden op jonge leeftijd meer les krijgen in hun eigen taal. Lang niet elk kind spreekt namelijk Vietnamees en snapt dus waar de les over gaat. Met dit project stomen we ze klaar voor hun toekomst en het vinden van een goede baan.
Les krijgen met tablets
Diep in de bergen in het noorden van Vietnam ligt het dorpje Ham Rong. Eén van de inwoners van het dorpje is leraar Trang Tho Pe. Zoals elke ochtend staat ze vroeg op, trekt haar traditionele kleren aan en vertrekt richting school. Maar vandaag is het een bijzondere dag, ze gaat namelijk voor het eerst les geven met tablets.
Trang vertelt: ‘In mijn kindertijd hadden we geen televisies, laat staan tablets. Wanneer leraren ons meer vertelden over wetenschappelijke theorieën probeerden we er met onze eigen fantasie een voorstelling van te maken. Nu kan ik mijn leerlingen door middel van virtual reality meenemen in boeiende onderwerpen zoals het zonnestelsel, bijzondere dieren of pluizen we de onderdelen van een motor uit.’ Het is haar droom om zowel jongens als meisjes te interesseren voor wetenschap en technologie.

Wat we hebben bereikt en waar we naartoe willen
Sinds de start van het project in 2021, hebben we samen met het Vietnamese Ministerie van Onderwijs het volgende bereikt:
- 2.388 kinderen in afgelegen gebieden hebben toegang gekregen tot digitaal onderwijs dankzij tablets.
- Er zijn digitale leermiddelen ontwikkeld, waaronder 160 digitale boeken zijn gemaakt in het Vietnamees, maar ook in gebarentaal en acht minderheidstalen. Voor jonge kinderen zijn er 20 digitale prentenboeken gemaakt.
Meer dan 460 onderwijsfunctionarissen, leraren en schooldirecteuren kregen trainingen over het onderwijs in de moedertaal en het lesgeven met digitale leermethodes.
Er is een voorlichtingsprogramma ontwikkeld over gender en seksualiteit, met 20 video’s voor leerlingen en leraren over gendernormen, vooroordelen, en het ervoor zorgen dat de schoolomgeving gendergelijkheid ondersteunt. Ook zijn video’s over seksuele voorlichting gemaakt in vier minderheidstalen.
Er zijn al prachtige mijlpalen bereikt en we willen deze verbeteringen in het onderwijs op meer plekken doorvoeren. Het Ministerie van Onderwijs heeft toegezegd het onderwijs in minderheidstalen te blijven steunen en op te schalen naar 9 extra provincies met een groot aantal kinderen van etnische minderheden en zetten we bewustwordingscampagnes in om aandacht te vragen voor dingen die spelen binnen etnische minderheidsgroepen.
“UNICEF vindt het belangrijk om met lokale partners te werken, zodat kennis binnen de gemeenschap blijft.”

Hoe kan ik helpen?
Leuk dat je het vraagt! Je helpt het meest door te doneren. Om dit project te kunnen betalen, hebben we donateurs nodig. Samen kunnen we de droom waarmaken.