Welkom terug in Madagaskar!

30 juni 2025

Wat leuk dat je er weer bent. Stel je voor: je eigen boom planten op school, en leren hoe je dorp groener en sterker wordt. Dat doen kinderen in Madagaskar elke dag. Dankzij steun van partners zoals Djoser groeit er iets bijzonders – lees snel verder!

Meisjes wassen hun handen met schoon water in Madagaskar

Een boom van hoop

In het dorre zuiden van Madagaskar, waar de aarde barst van droogte en het overdag stikheet is, staat een jong meisje met haar handen in de modder. Haar naam is Hanitriniaina. Haar verhaal is er een van hoop.

Het 12-jarige meisje glimlacht terwijl ze een jonge boom plant op het schoolplein van haar basisschool in Terabovo. “We wisten eerst niet waarom bomen belangrijk zijn,” zegt ze. “Maar onze juf heeft het ons uitgelegd. Nu weet ik dat bomen zorgen voor schaduw, regen en frisse lucht. En het is gewoon fijner leren in een groene school.”

Wat begon als een les over bomen, groeide uit tot iets veel groters. Hanitriniaina is een van de honderden kinderen in Madagaskar die meedoen aan het programma One Student, One Tree, een initiatief van UNICEF dat inmiddels is uitgegroeid tot het bredere Green Schools-programma. 

"Deze bomen zullen ons schone lucht, regen en een betere gezondheid geven. En het is altijd prettiger om te leren op een school die omringd is door groen."
Hanitriniaina, 12 jaar
Hanitriniaina uit Madagaskar staat in de tuin bij haar school
Hanitriniaina is een van de honderden kinderen in Madagaskar die meedoen aan het programma ‘One Student, One Tree’, een initiatief van UNICEF dat inmiddels is uitgegroeid tot het bredere Green Schools-programma.
Handen in de aarde - Madagaskar
De groene scholen zijn onderdeel van het project Klimaatslimme Dorpen, waarin UNICEF samen met gemeenschappen werkt aan duurzame oplossingen: van regenwateropvang tot zonne-energie.

Een groene revolutie op school

Het idee achter Green Schools is simpel: elk kind plant een boom en leert er zorg voor te dragen. Het effect is groot. In een land waar klimaatverandering geen abstract begrip is, maar dagelijkse realiteit, worden kinderen opgeleid tot beschermers van hun eigen dorp en leefomgeving.

De school van Hanitriniaina is een van de eerste die meedoet aan het programma. Naast het planten van bomen leren de leerlingen over waterbeheer, afvalscheiding en de gevolgen van klimaatverandering. De schooltuin is veranderd in een levend klaslokaal, waar kinderen leren door te doen. “Ik geef mijn boom elke dag water,” zegt Hanitriniaina trots. “Het voelt alsof ik voor iets belangrijks zorg.”

Leren voor het leven

Klas leerlingen op een groene school in Madagaskar
Sarobidy (15) is bezig in de kas om haar planten water te geven

'We doen dit voor de toekomst'

In het noordwesten van het eiland, in Antanimora, is Sarobidy (15) bezig in de kas van haar school. Samen met haar klasgenoten verzorgt ze jonge plantjes die later in de omgeving worden uitgezet. “We doen dit voor de toekomst,” zegt ze. “Maar het is ook gewoon leuk om samen iets te doen dat goed is voor de wereld.”

De groene scholen maken deel uit van UNICEF’s project Klimaatslimme Dorpen, waarin kinderen leren over duurzaamheid en klimaatverandering. In Madagaskar -waar droogte, voedseltekorten en waterschaarste het dagelijks leven bepalen -nemen zij die kennis mee naar huis en worden zo changemakers. Wat ze doen is geen overbodige zaak, maar noodzaak. En het werkt: kinderen voelen dat ze ertoe doen en bouwen actief mee aan een betere toekomst.

Klimaatslimme Dorpen

In het zuiden van Madagaskar werkt UNICEF samen met dorpen aan een toekomst die beter bestand is tegen klimaatverandering. Dankzij steun van reisorganisatie Djoser worden steeds meer dorpen klimaatslim ingericht.

  • Zonne-energie voor scholen en klinieken
  • Regenwateropvang voor drinkwater en irrigatie
  • Ecologische toiletten en betere hygiëne
  • Groentetuinen en landbouwtrainingen
  • Klimaatonderwijs op scholen, met kinderen als aanjagers van verandering
Kinderen op een groene school in Madagaskar zijn blij