We willen allemaal het beste voor onze kinderen, maar opvoeden is soms niet makkelijk. Het is daarom heel waardevol om samen als gemeenschap te praten over opvoeden. Om elkaar te steunen, opvoeddilemma’s te bespreken en tips uit te wisselen. (Groot)ouders, verzorgers, buren, docenten, sportcoaches, ooms en tantes spelen allemaal een rol in het opvoeden van de volgende generatie. We are raising our future. Door met mini-documentaires, theater en opvoedtips aandacht te besteden aan het belang van opvoeden, zorgen we er samen voor dat kinderen gezond en veilig opgroeien en zich optimaal kunnen ontwikkelen.
In deze ronde zetten we vaders van Bonaire, Sint Eustatius en Saba centraal. Als onderdeel van deze campagne heeft professioneel verhalenverteller Archell Thompson gesproken met vaders over opvoeden en vaderschap.
Storytelling is een krachtige techniek om sociaal belangrijke onderwerpen, zoals opvoeden, door middel van theater op een laagdrempelige manier bespreekbaar te maken. In het najaar van 2024 ging Archell naar de eilanden om enthousiaste theatermakers en vrijwilligers te trainen in storytelling technieken.
Bekijk ook de video’s van vorig jaar, waarin ouders en verzorgers vertellen over positief ouderschap. Zo geeft onder andere Regiline tips over het opvoeden van tieners, Paula en Jacquil vertellen over hun ervaring met hun jonge tweeling en Alexandra legt uit hoe ze haar opvoedstijl heeft aangepast. Elke mini-documentaire is in drie talen beschikbaar: in het Nederlands, Engels en Papiaments. Ouders en verzorgers van Bonaire, Sint Eustatius en Saba geven elkaar binnen deze campagne het hele jaar door opvoedtips en delen hun ervaringen. Deze tips verschijnen doorlopend op onze Facebookpagina UNICEF Dutch Caribbean. Dit doet UNICEF om ouders te ondersteunen om zo hun kinderen de beste start in het leven te geven.
Raising our Future is een opvolging van de Quality Time campagne, waarin het samen tijd doorbrengen centraal stond. Ook voor deze campagne zijn in 2022 mooie gesprekken opgenomen met ouders en Archell. Ouders geven elkaar ideeën en inspiratie om kleine momenten in de dag te vinden om iets leuks te doen met hun kinderen. Zo gaan Natasha en Shimail naar de speeltuin, kampeert Monica met haar zoons in de tuin, en speelt de familie Lopez een potje honkbal. Deze filmpjes staan in drie talen op het UNICEF YouTube kanaal.
De campagnes zijn samen met ouders en professionals van Bonaire, Sint Eustatius en Saba ontwikkeld in het Engels, Nederlands en Papiaments. De campagnes zijn een samenwerking tussen UNICEF Nederland en de Openbare Lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en maakt deel uit van het BES-programma van UNICEF dat mogelijk wordt gemaakt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Lees meer over ons werk in de Nederlandse Cariben.