Bedrijven hebben een grote impact op kinderen: via hun werknemers, via hun productieketen, omdat kinderen hun producten consumeren of omdat kinderen onderdeel uitmaken van de gemeenschap waarin een bedrijf opereert. Gezamenlijk met alle andere partijen in de omgeving van kinderen hebben bedrijven ook de verantwoordelijkheid om te ondernemen met oog voor deze kinderen.
Wereldwijd stimuleert UNICEF bedrijven om hun beleid en praktijk duurzaam kindvriendelijk te maken. Onder de vlag van Better Business for Children wordt breed samengewerkt met bedrijven, overheden en andere partijen zodat zij de rechten van kinderen respecteren en ondersteunen. Zowel in de werkomgeving, in de markt als in de gemeenschap.
Aan de hand van de Children's Rights and Business Principles helpt UNICEF bedrijven te ondernemen met respect voor kinderrechten (CRBP). Dit is een internationale richtlijn ontwikkeld door UNICEF, Save the Children en UN Global Compact, waarin wordt omschreven hoe een bedrijf kinderrechten kan respecteren en implementeren
Team kinderrechten & bedrijven
Team kinderrechten & bedrijven helpt bedrijven kinderrechten te respecteren. Hiertoe werken we samen op de verschillende thema’’s waarbij wordt gekeken naar vier belangrijke aspecten waarin een bedrijf het verschil kan maken:
- welke business expertise kan worden ingezet voor impact op kinderen,
- welke impact heeft het businessmodel en operationalisering op kinderrechten. Denk bijvoorbeeld aan inkooppraktijken die tot uitbuiting in de productieketen leiden. Zaken als werk- en productieomstandigheden en arbeidsvoorwaarden helpen kinderarbeid te elimineren, en bevorderen veiligheid, privacy. Daarnaast kan aandacht gaan naar gezonde voedselomgeving en kindermarketing,
- Tenslotte kan een bedrijf in zijn missie en lobby mogelijkheden creëren om UNICEF te helpen met het uitvoeren van programma’s.
Dit doen we door bedrijven inzicht te geven in hun impact met kinderen en bieden hulp bij het integreren van kinderrechten in hun beleid en processen. UNICEF heeft hiervoor richtlijnen en toolkits ontwikkeld, die bedrijven helpen om hun impact goed in kaart te brengen, risico’s te onderzoeken, verbeteringen door te voeren en om hierover te rapporteren.
