Straatwerving UNICEF

Voor ons werk zijn we afhankelijk van mensen die ons een warm hart toedragen, zoals donateurs en vrijwilligers. Dat is de reden dat fondsenwervers van UNICEF persoonlijke gesprekken voeren aan de deur en op openbare plekken, om mensen enthousiast te maken om donateur te worden. Op deze pagina lees je meer over deze vorm van fondsenwerving. 

In dit artikel:
Waarom werft UNICEF donateurs aan de deur of op openbare plekken?
Om welke gegeven vraagt de fondsenwerver?
Waar zijn UNICEF-wervers deze week actief?
Hoe herken ik UNICEF-fondsenwervers?
Waar kan ik een vraag of opmerking over de fondsenwerving van UNICEF kwijt?
Hoe wordt de kwaliteit van de huis-aan-huiswerving bewaakt?
Hoe wordt er met klachten omgegaan?

Emma uit Oekraïne met een medewerker van UNICEF

Waarom werft UNICEF donateurs aan de deur of op openbare plekken?  

Het werven van structurele donateurs aan de deur, op straat of evenementen is cruciaal voor de continuïteit van ons werk. Dankzij maandelijkse giften kunnen we projecten op lange termijn plannen en snel reageren in noodsituaties. Hiermee kunnen wij hulp bieden aan kinderen, daar waar het het hardste nodig is. Wij vinden persoonlijk contact bovendien erg belangrijk, zodat er ruimte is om vragen te stellen.



Om welke gegevens vraagt de fondsenwerver? 

Wij werven donateurs via een digitaal formulier op een tablet. De werver vraagt altijd om jouw persoonsgegevens, zoals je naam, adres, geboortedatum, bankrekeningnummer, telefoonnummer en e-mailadres. Wij gebruiken deze gegevens om jouw donatie aan UNICEF in orde te maken en je te informeren over ons werk. Je ontvangt ook altijd een bevestiging van jouw donateurschap via de mail.  

Vanzelfsprekend gaan we zeer zorgvuldig om met de gegevens die je aan ons verstrekt. Dat doen we volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Daarnaast verstrekken we de gegevens nooit aan derden, tenzij we daartoe wettelijk verplicht zijn. Lees meer in ons privacy statement. 



Waar zijn UNICEF-wervers deze week actief? 

Het CBF heeft een collecte- en wervingsrooster, waarop je precies kan zien wie er in jouw wijk collecteert of donateurs werft. Dat kun je nakijken in het centrale werfrooster 'Geef gerust aan de deur'. Op de kaart klik je eerst op jouw gemeente en vervolgens op jouw wijk. Je ziet dan precies of UNICEF of een ander goed doel daar deze week kan langskomen. Alle CBF-erkende goede doelen die aan fondsenwerving doen, gebruiken dit werfrooster. 



Hoe herken ik UNICEF-fondsenwervers? 

Onze wervers dragen bijna altijd blauwe UNICEF-kleding en een badge met ID. Ze nemen geen contant geld aan, maar vragen om een maandelijkse donatie. In uitzonderingsgevallen collecteren vrijwilligers voor UNICEF. Deze vrijwilligers dragen altijd een UNICEF-vrijwilligerspas en hebben bij de gemeente een collectevergunning aangevraagd. Het collecterooster vind je via de website van het CBF. 



Waar kan ik een vraag of opmerking over de fondsenwerving van UNICEF kwijt? 

Heb je vragen over fondsenwerving aan de deur of heb je vragen over de veiligheid van de gegevens die je hebt gedeeld? Neem dan contact op via e-mail, of via telefoon 088 - 444 96 66 (werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur).  


Hoe wordt de kwaliteit van de huis-aan-huiswerving bewaakt?  

Goede doelen moeten zich aan diverse wet- en regelgeving houden zoals de AVG en de Code Fieldmarketing (onderdeel van de Reclame Code). Ook geldt voor goede doelen de Erkenningsregeling met strenge kwaliteitseisen. De toezichthouder CBF toetst goede doelen op naleving van de kwaliteitseisen. Specifiek voor het kanaal huis-aan-huis donateurswerving heeft de sector in de Stichting Regulering Huis-aan-huis Werving bovendien afspraken met de wervingsbureaus gemaakt om overvraging te voorkomen en geldt er een gedragscode.  



Hoe wordt er met klachten omgegaan? 

UNICEF neemt klachten serieus, omdat gesprekken aan de deur altijd positief en prettig moeten zijn. Na een persoonlijk gesprek met de werver worden meestal passende maatregelen genomen. Gelukkig ontvangen we weinig klachten. Mocht je toch een klacht hebben, dan kun je deze indienen bij de klantenservice van UNICEF, de Reclame Code Commissie of het CBF.

We horen graag van u via e-mail of telefonisch op 088 - 444 96 66 (werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur). 

Pieter Lividikos en Joëlle Prins

Pieter Lividikos en Joëlle Prins coördineren de face-to-face werving bij UNICEF.