Digitaal onderwijs in Soedan

Door de oorlog die in april 2023 uitbrak moesten miljoenen kinderen vluchten en sloten de meeste scholen. Van de 19 miljoen kinderen in het land die naar school zouden moeten gaan, kreeg daardoor lang bijna geen van hen onderwijs. Gelukkig biedt digitaal onderwijs een uitkomst.

Leerling aan het leren Soedan

Al voor het conflict gingen 7 miljoen kinderen niet naar school. Dit kwam door een gebrek aan klaslokalen en leraren. De dichtstbijzijnde school is soms uren lopen. Zonder onderwijs kunnen kinderen later geen baan krijgen en blijft de armoede bestaan. Ook vergroot het de kans op kindhuwelijken, kinderarbeid en rekrutering voor gewapende groepen. Tijdens een oorlog is onderwijs verder ook cruciaal voor het mentaal welzijn voor kinderen: het biedt hoop, routine en geeft iets van het normale leven terug. Werk aan de winkel dus om kinderen weer te laten leren.


Wat UNICEF doet?

Om kinderen uit Soedan toch les te geven, zetten we digitaal onderwijs op. Het programma bestaat uit 2 onderdelen: het Learning Passport en de e-learning centra.

Learning Passport

Dit digitale platform biedt flexibel onderwijs, zowel online als offline. Zo krijgen kinderen altijd les, ook als ze niet naar een schoolgebouw toe kunnen. Dankzij de samenwerking met telecomproviders krijgen kinderen gratis internet voor het platform.

E-learning centra

In e-learning centra leren kinderen via spelletjes op tablets. Ze ontwikkelen vaardigheden zoals leren, schrijven, rekenen, Engels en wetenschappen. De lokale gemeenschap beheert deze e-learning centra. Op opvanglocaties voor vluchtelingen zetten we veilige en kindvriendelijke ruimtes op waar kinderen kunnen leren, spelen en herstellen. Ook in deze ruimtes zetten we het e-learning programma in. We hebben een nieuw spel ontwikkeld om kinderen te helpen met hun mentaal welzijn, zodat ze beter om kunnen gaan met de trauma's die ontstaan door het conflict.

klaslokaal digitaal leren Soedan

Digitaal onderwijs in Soedan

Om deze video te kunnen zien moet je de cookies accepteren.

Wat hebben we bereikt met het project?

We hebben het volgende bereikt:

  • 40.500 kinderen hebben op 50 scholen les gehad dankzij het Learning Passport
  • 4 telecomproviders hebben de samenwerking met 2 jaar verlengd voor internettoegang 
  • 10 nieuwe e-learning centra zijn opgezet


De 9-jarige Alsmany is geboren met een handicap, maar is heel onafhankelijk en doet van alles alleen. Zijn familie komt uit Khartoem, maar moest door de oorlog vluchten en woont nu in Al Salam, een opvangkamp in de staat Kassala. 

Hij gaat vaak naar de kindvriendelijke ruimte met een e-learning centrum. Bij het centrum komen alle kinderen samen, en beginnen ze met een dagelijkse bijeenkomst met bijvoorbeeld zang om een band te scheppen. Alsmany leidt ook enkele sessies terwijl de andere kinderen zingen, klappen, tellen en achter hem aan springen. Daarna is het tijd voor de activiteiten van de dag. Vandaag leert hij het alfabet. Ryan, zijn leraar, zegt dat Alsmany altijd als de eerste aanwezig is en graag meedoet aan alle activiteiten. 

Jongen in Soedan pakt zijn schooltas tas in op zijn bed om naar een kindvriendelijke ruimte te gaan.