Kindermarketing voeding aan banden
Goed nieuws! Vandaag is vanuit het kabinet een wetsaankondiging gedaan die marketing gericht op de jeugd alleen toestaat voor gezonde producten. UNICEF heeft zich hier samen met de andere partners in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding jarenlang voor ingezet. Het is een moedige eerste stap van staatssecretaris van Ooijen om het recht van kinderen op gezondheid en goede voeding te kunnen verwezenlijken.
Gezonde keuze als vrije keuze
UNICEF roept al jaren op om geen enkele vorm van kindermarketing in te zetten voor producten die niet bijdragen aan de gezondheid van kinderen, dus we zijn zeer verheugd met dit nieuws. Hiermee wordt de verleiding om ongezond eten en drinken te kiezen verminderd. Dit betekent niet dat er geen vrije keuze meer is, maar er ontstaat juist meer ruimte om voor gezond te kiezen. Marketing speelt namelijk een cruciale rol in de aankoop én consumptie van voedsel en de meeste kindermarketing - in supermarkten maar liefst 97% - is voor ongezonde voeding.