70 procent van de kinderproducten in supermarkten is onverantwoord
Bijna driekwart van de kinderproducten in supermarkten, past niet in een gezond voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF in het onderzoeksrapport 'De verleiding naar (on)gezond’.
Grootschalig onderzoek
Uit het onderzoek blijkt veel ruimte voor verbetering. Gezonde voeding voor kinderen staat te weinig centraal in beleid en praktijk van Nederlandse supermarkten. UNICEF analyseerde ruim 2000 kinderproducten, zoals kinderontbijtgranen, kindertoetjes en pakjes drinken in verschillende supermarkten en keek of ze pasten binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De resultaten zijn niet positief, de meeste producten bevatten teveel suikers, energie, of zout of te weinig vezels en passen hierdoor niet binnen de Schijf van Vijf. Ook keek UNICEF naar promotie van kinderproducten in folders en het gebruik van kindermarketing. Supermarkten tonen geen terughoudendheid in aanbiedingen voor ongezonde producten voor kinderen.