1 op de 3 kinderen wereldwijd kan geen onderwijs op afstand volgen

Door de coronacrisis zijn veel scholen dicht en wordt onderwijs op afstand gegeven. Maar dat is voor lang niet alle kinderen toegankelijk.

De thuissituatie

Het daadwerkelijke aantal kinderen dat geen les volgt is waarschijnlijk nog hoger. UNICEF benadrukt dat, zelfs als kinderen alle materialen beschikbaar hebben, veel kinderen thuis onder druk staan. Ze moeten helpen in het huishouden, werken om geld te verdienen, of hebben geen rustige leeromgeving. Ook zijn er kinderen die hulp missen bij het gebruik van online lesmethodes.


Investeren in afstandsonderwijs

UNICEF zet zich in kinderen veilig terug naar school te laten keren. Samen met UNESCO, de VN-Vluchtelingenorganisatie, het Wereldvoedselprogramma en de Wereldbank, heeft UNICEF richtlijnen opgesteld voor scholen. Als het scholen niet lukt om onder veilige omstandigheden hun deuren te openen, pleit UNICEF dat er meer gedaan wordt om alle kinderen toegang te geven tot afstandsonderwijs. 


Les op afstand in Nederland

Ook in Nederland konden niet alle kinderen voldoende les op afstand volgen. Volgens een eerder onderzoek van UNICEF Nederland, in samenwerking met Universiteit Leiden en kinderrechtenhoogleraar Ton Liefaard, hebben de verschillende omstandigheden waarin leerlingen opgroeien impact op het succesvol kunnen volgen van les op afstand. Zo werd er gekeken naar het verschil in het hebben van een eigen kamer of laptop, en ook verschillende digitale mogelijkheden van de scholen zelf. De betrokkenheid en capaciteit van de ouders om de leerlingen te begeleiden hebben ook invloed op het onderwijs; sommige ouders spreken niet voldoende Nederlands, hebben te weinig digitale kennis, of hebben een lastige thuissituatie.