UNIWEEKLY

Welkom bij UNICEF's Weekly Update! Wat goed dat jij je inzet voor kinderrechten. Samen maken we een wereld van verschil, voor ieder kind van nu en voor de toekomst van ons allemaal. Op deze pagina word je in een notendop bijgepraat over het meest recente nieuws van UNICEF.

Een maand na de aardbeving in Haïti: 260.000 kinderen hebben nog steeds geen hulp

Nu een maand nadat de aardbeving Haïti trof, hebben nog steeds 260.000 kinderen dringend humanitaire hulp nodig. “Kinderen in Haïti worstelen nog steeds met de gevolgen van de aardbeving die huizen, scholen, gezondheidsfaciliteiten en hele gemeenschappen heeft doen instorten”, aldus Jean Gough, regionaal directeur van UNICEF in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied.

UNICEF werkt samen met partners om voedingsproducten, essentiële medicijnen, medische benodigdheden en apparatuur te leveren. UNICEF heeft 34 mobiele kliniekteams uitgerust met essentiële medische apparatuur en medicijnen om gezondheids- en voedingsdiensten te bieden. In de komende zes maanden zal UNICEF de levering van essentiële gezondheids-en voedingsdiensten voor meer dan 251.00 kinderen en vrouwen ondersteunen.

Onderwijs op afstand

UNICEF faciliteert onderwijs op afstand op verschillende manieren. Zo deelt UNICEF lespakketten uit met schoolboeken, geprinte materialen en huiswerk opdrachten. Op deze manier kunnen de kinderen thuis aan de slag. Daarnaast heeft UNICEF ook veel samengewerkt met allerlei overheden in het opzetten van programma’s voor onderwijs op afstand. Denk hierbij aan onderwijsprogramma’s via de radio, TV en digitale platformen zoals internet en WhatsApp.

Voor een succesvol digitale onderwijsprogramma is het essentieel dat kinderen toegang hebben tot deze programma’s. Daarom deelt UNICEF mobiele telefoons, tablets en radio’s (bij voorkeur op zonne-energie) uit. Verder wordt er een hele andere aanpak gevraagd van leraren voor het geven van onderwijs op afstand. De leraren worden hierbij geholpen door het aanbieden van trainingen.

Wekelijkse interview UNICEF-medewerker

Graag introduceren wij een nieuwe, inspirerende item voor de UNIWeekly: een wekelijkse interview met een medewerker van UNICEF Nederland! Vandaag is er een interview gehouden met Joyce Hanemaayer - Marketeer Social Media.

Hoe zie jij UNICEF
“Ik zie UNICEF als een hele mooie organisatie die in alles wat wij doen de stem van de kinderen terug laat komen. Kinderen zijn de toekomst, dus het is een goed gevoel om te bouwen aan een betere toekomst voor kinderen, en uiteindelijk voor iedereen”.

Waar ben je de afgelopen tijd vooral mee bezig geweest?
“De afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest met een campagne voor Nalatenschappen aan UNICEF, en daarvoor met de campagne voor Afghanistan”.

Wat betekenen de donateurs voor jou?
“De donateurs betekenen natuurlijk alles voor UNICEF! Zonder donateurs konden we nooit zulke mooie dingen realiseren, zoals de razendsnelle hulp voor Afganistan en Haïti”.

Zonne Zeevalk (Manager Telemarketing)

“Jij vertelt het verhaal van de kinderen en geeft hen de stem die ze verdienen, dus namens de kinderen (en namens mij), ontzettend bedankt voor jouw fantastische inzet!”

Zonne Zeevalk (Manager Telemarketing)