Joost Denneman, bedrijfsleider bij Elseco in Naarden

Gevoelskwestie
‘Onze core business is het leveren van spreek-luistersystemen voor liften: wij zorgen dat mensen in de lift verbinding kunnen krijgen met de buitenwereld en andersom. Binnen ons bedrijf zijn we veel bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. We scheiden bijvoorbeeld al ons afval en zorgen dat we zo min mogelijk kilometers rijden. Dat zijn allemaal meetbare zaken. UNICEF zorgt ook voor meetbare resultaten, maar onze steun aan deze organisatie is voor ons vooral een gevoelskwestie. Kinderen hebben hun eigen situatie niet uitgekozen, of die nu goed is of slecht. Het gaat goed met ons bedrijf, dus willen we ervoor zorgen dat ook meer kinderen het beter krijgen.’
Plastic compenseren
‘We kozen voor UNICEF omdat deze organisatie gelieerd is aan de VN en een betrouwbaar imago heeft. Ook het project Plastic Bricks sprak ons erg aan. Het is mooi dat dit meerdere problemen in Ivoorkust aanpakt: een overschot aan plastic afval en het tekort aan scholen. Bovendien willen we ons eigen gebruik van plastic zo compenseren.’
Trots
‘We zijn nog maar net Business Buddie geworden, het is nog heel pril. Medewerkers reageren positief, ze zijn trots dat we UNICEF op deze manier steunen. We gaan het ook uitdragen via onze website en verspreiden het nieuws via LinkedIn en onze nieuwsbrief. Dat is goed voor ons imago, maar marketing is niet ons hoofddoel. Het is mooi dat anderen weten dat je als bedrijf op deze manier probeert bij te dragen aan een betere wereld.’
Sleutel tot vrijheid
‘Ieder kind heeft recht op onderwijs, dat is de sleutel tot emancipatie en vrijheid. Ik denk dat als iedereen beter weet hoe de wereld in elkaar zit, veel problemen verholpen kunnen worden. En als je iets kunt met je handen of je hoofd, iets waar anderen behoefte aan hebben, word je economisch wat waard. Als Business Buddie van UNICEF kunnen we hier een mooie bijdrage aan leveren.’