Olaf van der Kolk, Directeur AquaMinerals

AquaMinerals steunt nu bijna een jaar Plastic Bricks. “Dat hebben we democratisch besloten. We staan open voor alle ideeën en als we een goede link kunnen leggen met dingen die we doen, dan gaan we ervoor. En dit voelde voor iedereen als enorm passend.”
“Duurzaamheid en circulariteit zitten in ons DNA. Wij vinden het écht zonde om iets weg te gooien als het ergens anders voor gebruikt kan worden. En dat is ook eigenlijk onze core business. AquaMinerals zet de stoffen af die vrijkomen bij het zuiveren van water. En die herbruiken we voor andere doeleinden. We werken voor drinkwaterbedrijven en waterschappen en werken not for profit.”
“Bij het ontharden van drinkwater wordt de kalk eruit gehaald. Het calciet dat daarbij vrijkomt wordt gebruikt in de productie van glas. Dus als je een flesje frisdrank van glas koopt, dan is de kans aanwezig dat daar kalk van een drinkwaterbedrijf inzit. Ook wordt het bijvoorbeeld gebruikt voor een bekende leverancier van duurzame tuinmeststoffen. Als je daar AZ-kalk koopt, koop je kalk dat uit het drinkwater is gehaald.”
Het doorbreken van de keten
“Het mooie van het programma Plastic Bricks is dat, net als in ons werk, de keten wordt doorbroken. Er wordt iets ontzettends moois gedaan met het plastic afval. Het wordt niet weggegooid, maar er worden scholen mee gebouwd en het zorgt voor inkomsten voor vrouwen in Ivoorkust. Dat verdient steun, het is op meerdere vlakken ontzettend innovatief. We proberen altijd dicht bij onze wereld te blijven en een link te maken met de dingen die wij ondersteunen. Plastic Bricks past perfect bij ons.”
Kinderen zijn de toekomst
Maar het programma Plastic Bricks gaat ook over onderwijs. “Kinderen zijn de toekomst. Als we nu starten met kinderen goed onderwijs te geven, ook op het gebied van duurzaamheid en milieu, dan pakken we het probleem bij het begin aan. Kinderen kunnen bovendien ook de volwassenen weer beïnvloeden met de kennis die zij opdoen op school.”
Netwerk van gelijkgestemden
“Onze medewerkers mogen 2% van hun tijd besteden aan maatschappelijke projecten. Hoe dat wordt ingezet, is aan de medewerker: van plastic rapen tot aan advies geven. Wij proberen ook waar mogelijk onze kennis in te brengen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je als bedrijf maatschappelijke projecten steunt. Voor ons is het grote voordeel van Business Buddie zijn van UNICEF dat het ons ook een netwerk van gelijkgestemden met eenzelfde visie brengt. Dat ervaren wij hier als enorm waardevol.”