Duurzaam ondernemen en UNICEF

Kind met SDG kaart

Of je het nu duurzaam ondernemen noemt, of maatschappelijk verantwoord ondernemen, het uitgangspunt is hetzelfde: met jouw bedrijf en activiteiten bijdragen aan een betere wereld. Hoe maak je dat concreet? 

Ondernemers en bedrijven anno nu kunnen er niet eromheen: maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), oftewel duurzaam ondernemen. Iedereen wil en moet er iets mee – MVO is dé standaard voor ondernemen in de 21e eeuw. 

Duurzaam ondernemen in vijf P's

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houdt in dat je met je bedrijfsactiviteiten waarde toevoegt aan people, planet, prosperity, peace en partnerships, de zogenaamde vijf P's. People staat voor het menselijke – je medewerkers en hun gezinnen, mensen die in de keten met jouw bedrijf te maken hebben. Planet gaat over de impact van je bedrijf op het milieu en de leefomgeving – hoe ga je bijvoorbeeld om met grondstoffen en energie? Prosperity is de economische kant van het verhaal. Wat draag je bij aan brede economische ontwikkeling en welvaart? Peace staat voor rechtvaardigheid en Partnerships ten slotte maakt duidelijk dat niemand in z'n eentje maatschappelijk verantwoord kan ondernemen - wereldwijd samenwerken is een must.   

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Waarom zou je als bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen? MVO Nederland vat die redenen als volgt samen:

  • omdat het loont (duurzaam ondernemen levert geld op);
  • omdat het moet (de druk om duurzaam te ondernemen komt ook van buitenaf);
  • omdat het hoort (steeds meer bedrijven beseffen dat zij iets kunnen bijdragen aan een betere wereld). 

Nederlandse bedrijven maken impact met het UNICEF-project Plastic Bricks in Ivoorkust: minder plastic afval, meer kinderen naar school.

Meisjes voor klaslokaal in Ivoorkust

De eerste stappen op weg naar MVO

Hoe pak je maatschappelijk verantwoord ondernemen nu aan? MKB-bedrijven hebben MVO vaak (nog) niet in beleid vastgelegd. Ook is er niet altijd één persoon die MVO in zijn of haar portefeuille heeft. Hou het werken aan je maatschappelijke verantwoordelijkheid in dat geval simpel met deze eerste stappen:

UNICEF Business Buddies

Een betere wereld bouwen we samen, is onze overtuiging. Zo hebben we een netwerk van betrokken MKB-bedrijven uit allerlei branches, die onder de vlag UNICEF Business Buddies zich samen inzetten om een positieve impact te maken op de levens van kinderen. Deze bedrijven dragen bij aan impactvolle UNICEF-projecten op het gebied van milieu, onderwijs en duurzame innovatie. Zo maken zij hun maatschappelijke betrokkenheid heel concreet, en dankzij een speciaal communicatiepakket kunnen zij dat ook uitdragen en delen met hun klanten en medewerkers.  test

Lees meer over UNICEF Business Buddies

Waarmee kunnen we je helpen?

Wil je meer weten over samen met UNICEF impact maken, heb je vragen over UNICEF Business Buddies of wil je persoonlijk advies? Neem contact op met onze relatiemanager Joliene. Zij helpt je graag verder, vanuit haar passie voor ondernemen én kinderrechten.

Joliene Heimgartner
Relatiemanager MKB
[email protected]

Portret Joliene