UNICEF werd vlak na de Tweede Wereldoorlog opgericht om kinderen in nood te helpen en daarbij hun toekomst veilig te stellen. Onafhankelijk van waar ze geboren waren of vandaan kwamen. Het enige dat voor ons belangrijk was: kinderen helpen. En dat is nog steeds zo.
1. Lokale aanwezigheid, wereldwijde impact
UNICEF werkt in bijna alle landen van de wereld. Doordat we daarbij onderdeel zijn van de Verenigde Naties, en een ontzettend groot netwerk hebben met daarin overheden, grote bedrijven én kleine lokale organisaties, zijn we in staat om lokaal te werken, en op wereldniveau impact te hebben. Dit maakt UNICEF uniek.
Een aantal resultaten:
wereldwijd namen in 2016 deel aan onze vaccinatiecampagnes
kregen de afgelopen drie jaar leermiddelen van ons
kregen de afgelopen drie jaar schoon drinkwater
op de kosten van een vaccin tegen 5 kinderziektes. Naar schatting gaan we hiermee tot 2020 ruim 5.7 miljoen kinderlevens mee redden
werd bespaard bij de aankoop van vaccins door samen te werken met partners
van muskietennetten werd bespaard tussen 2000 en 2015. Gedurende deze periode ging ook het aantal malariadoden ook met 50,3% omlaag
3. Noodhulp verstrekken en voorbereid zijn op rampen
UNICEF is aanwezig. Voor, tijdens en na humanitaire rampen. Wereldwijd werken én samenwerken betekent dat we hulp kunnen leveren, overal waar het snel nodig is. Binnen 48 uur kunnen we levensreddende middelen – waar dan ook ter wereld – leveren en gebruiken om hulp te bieden.
UNICEF werkt in de rampgebieden, maar blijft daar ook na de ramp, om de toekomst van het gebied en haar inwoners veilig te stellen.
in 108 landen werden in 2016 bijgestaan door UNICEF
hielpen we hierbij aan veilig drinkwater. Waarvan in Syrië ruim 3,7 miljoen
werden in 2016 behandeld tegen ondervoeding
4. Constant onderzoek en innovatie
Innovatie staat centraal binnen onze resultatendoelstelling. Ons wereldwijd opererende innovatiecentrum zoekt constant naar nieuwe hulpmethodieken en -middelen, terwijl een innovatiefonds veelbelovende projecten in een vroeg stadium financieel ondersteunt. Hierdoor hebben we in een vroeg stadium toegang tot nieuwe werkwijzen, technologieën en producten.
wordt gebruikt voor humanitaire hulp. Technologiegiganten Google, IBM en Telefónica zijn onderdeel van ons ‘Magic Box'-initiatief
kan er in Zambia getest worden op HIV door ons mobiele platform ‘RapidPro’
per maand werden bereikt door ons 'Internet of Good Things'. Hiermee boden we hen educatieve en levensreddende informatie, in meer dan 40 landen in 20 verschillende talen
5. Samenwerken: lokaal, nationaal en wereldwijd
Partnerships met regeringen, NGO’s en de particuliere sector maken dat we kúnnen werken. Daarbij zorgen onze ervaring, onpartijdigheid en alle behaalde resultaten uit het verleden dat wij een waardevolle en aantrekkelijke partner zijn voor anderen.
Grote merken, zoals bijvoorbeeld IKEA, Lego en Unilever, gebruiken hun middelen en stimuleren innovatie om kinderen te helpen. Deze uitzonderlijk vrijgevige partners maken een groot verschil door te doneren, zich actief in te zetten voor ons, en een belangrijke rol te spelen om kinderen lokaal een stem te geven.
Daarnaast zijn regeringen een van ons belangrijkste partners. Zij stellen ons in staat om kinderen – waar dan ook ter wereld – te bereiken en te helpen.
profiteerden sinds 2006 van ons partnership met de FC Barcelona Foundation om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren door middel van sport
volgden een educatief programma van een samenwerking tussen de Europese unie en UNICEF. Dankzij dit programma konden Syrische kinderen in Turkije toch naar school
werden gered sinds 1990. Dit was mogelijk dankzij een grootschalige vaccinatie-campagne, gefinancierd door de Bill & Melinda Gates Foundation en UNICEF
6. UNICEF is de stem van velen
UNICEF is de zogenaamde ‘Leading Voice’ in de wereld vóór en dóór kinderen. Onpartijdig en losstaand van de politiek, houden we ons nooit stil wanneer het aankomt op de schending van kinderrechten. Ons onderzoek en rapporten zijn een belangrijke bron van gegevens en informatie over de situatie van kinderen wereldwijd voor journalisten, onderzoekers, beleidsmakers en politiek leiders.
Onze ambassadeurs – van Danny Kaye en Audrey Hepburn tot Klaas van Kruistem en Ranomi Kromowidjojo – helpen ons om meer aandacht te genereren voor onze werkzaamheden vóór kinderen. Daarbij betrekken we bij alles wat doen ook die personen om wie het daadwerkelijk gaat: kinderen en jongeren. We geven hen een stem om invloed uit te oefenen op beslissingen die hun levens beïnvloeden.
uit 34 landen kunnen contact zoeken en hun mening geven aan ‘hun leiders’ door onze social communicatietool U-Report
konden we financieren met de opbrengst van de babyshower van het tweede kind van Shakira en FC Barcelona-ster Gerard Piqué
bereiken we dagelijks via social media. Hiermee zijn we de grootste non-profit op social media