Kinderen willen reclames voor gezonde producten

17 augustus 2023

De helft van alle kinderen en jongeren in Nederland zegt dat zij verleid worden door reclames voor ongezond eten. Ze zien vooral veel reclames van snoep en chips en voornamelijk via sociale media.

graphic voorkant rapport

Dat blijkt uit het onderzoek (On)bewust Verleid van UNICEF Nederland. Ruim vier op de tien kinderen en jongeren wil dat er een verbod komt op kinderreclames voor ongezond eten en drinken. “Zet gezonde producten net zo vakkundig in de markt als nu gebeurt met ongezonde producten.”

Marketingtechnieken nu vooral voor ongezonde producten

Het blijkt dat kinderen en jongeren vrijwel de hele dag door geconfronteerd worden met reclames voor ongezonde producten. Zij vinden dat vooral influencers effectief worden ingezet om voornamelijk ongezond eten en drinken te promoten. Ook vinden ze dat de prijs van de producten een belangrijke rol speelt bij de aanschaf.  
De impact van kindermarketing op ongezond eten en drinken is groot. Suzanne Laszlo, directeur UNICEF Nederland: “Als de reclames die je ziet alleen maar gaan over ongezonde verleidingen, dan zorgt dat uiteindelijk voor een ongezond voedingspatroon.”  
  
Naarmate kinderen ouder worden, worden zij vaker blootgesteld aan marketingtechnieken omdat ze meer toegang hebben tot (sociale media) kanalen, meer gebruik mogen maken van een eigen telefoon en meer geld hebben om zelf uit te geven aan voedingsproducten. Jongeren van zeventien jaar denken echter zelf dat zij minder vatbaar zijn voor marketingtechnieken omdat ze zich er meer bewust van zijn.  

Minder aanbod = minder invloed

Laszlo: “Onderzoek laat helaas zien dat juist de omgeving een heel grote invloed heeft op de keuzes die wij maken”.  UNICEF Nederland vindt het belangrijk dat het aanbod en de reclame van ongezond voedsel op plekken waar kinderen en jongeren vaak zijn zoals scholen, speeltuinen en sportlocaties wordt beperkt. Op bijvoorbeeld televisie zou er een speciaal tijdslot voor ongezond voedsel kunnen komen. Op sociale media zou alle reclame voor ongezond voedsel beperkt moeten worden. Jongeren zien ook een oplossing in meer reclames voor gezonde producten.  
  
Het onderzoek wordt vandaag door jongeren aangeboden aan demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen. Vorig jaar kondigde hij aan dat het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk gaat beperken. Van Ooijen: “Het is cruciaal dat kinderen en jongeren altijd een gezonde keuze kunnen maken. Deze inzichten helpen om een halt toe te roepen aan de wildgroei aan fastfoodrestaurants en andere ongezonde verleidingen in de omgeving van kinderen en jongeren”.

Om meer inzicht te krijgen in de ervaringen met reclames voor ongezond eten en drinken, heeft UNICEF Nederland onderzoek gedaan onder Nederlandse kinderen en jongeren van tien tot achttien jaar. Dit onderzoek is gedaan in samenwerking met Marktonderzoeksbureau No Ties en onderzoeksbureau I&O Research.