Spelend leren

Zo wordt leren (weer) leuk: 4 tips om actief en speels te leren

Leren is voor sommige kinderen al een uitdaging, en met alle schoolsluitingen en de coronastress van de laatste tijd is het er niet makkelijker op geworden. Vanuit het werk dat UNICEF wereldwijd doet rondom onderwijs weten we: kinderen leren het makkelijkst als ze een actieve, speelse rol kunnen spelen. Van toneelstuk tot wereldreis: we geven je vier activiteiten om leren weer leuk te maken! 

Spelende kinderen

De school van de zusjes Tasneem (12) en Nuzhat (5) uit Bangladesh is al sinds maart 2020 gesloten. Ze spelen en gamen graag samen.

Ga het toneel op 

Lezen en voorlezen is goed voor de taalontwikkeling, maar je kunt het nog leuker maken door een verhaal uit te beelden. Als kinderen tijdens een toneelspel niet meteen de juiste woorden kunnen vinden, kunnen ze het uitbeelden. Door met broers en zussen of met ouders een toneelstuk op te voeren, krijgen ze een grotere woordenschat én meer handvatten om zichzelf op een andere manier uit te drukken.  

Televisie kijken

De tweeling Maksim en Jan (5) doen in de Republiek Noord-Macedonië mee aan een door UNICEF ondersteunde yogales op tv. Yoga helpt jonge kinderen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Speelse schermtijd 

Schermtijd hoeft niet altijd slecht te zijn: er zijn veel leerzame apps en websites waarmee kinderen op een speelse manier iets nieuws leren. Squla ken je waarschijnlijk al, maar de (te) gekke dierentuin app is ook een aanrader: de app stimuleert creativiteit en fantasie en is prachtig vormgegeven. Voor oudere kinderen is het online lesmateriaal van UNICEF een laagdrempelige, interessante manier om over kinderrechten te leren. En via Duolingo leren kinderen een nieuwe taal, handig voor als jullie hopelijk in de zomer weer op vakantie kunnen. 

Buitenspelen

Laat kinderen de hoofdrol spelen in een vooraf bedacht verhaal.

Spelen volgens script 

Klinkt saai, spelen volgens een vast script, maar kinderen kunnen er ontzettend veel van leren. Je geeft ze een grove verhaallijn mee, waarvan je de scenes met foto’s of tekeningen uitbeeldt. Denk bijvoorbeeld aan een tovenaar die een draak moet verslaan. Je kunt de tovenaar tekenen, de sprookjesfiguren in het verhaal, de wolf die hij tegenkomt, noem maar op. De beelden helpen tijdens het spel als inspiratie en geheugensteuntje. Door het uitgeschreven spel worden kinderen geprikkeld in hun taalontwikkeling. Ook leren ze meer over verhaalopbouw, omgaan met tekens en symbolen, en zelfsturing.