In Suriname is de situatie van het mentaal welzijn bij kinderen en jongeren zorgelijk. UNICEF zet in op bewustwording, versterken de geestelijke gezondheidszorg en leren relevante vaardigheden aan bij kinderen en hun ouders.
Met dit project wil UNICEF de impact van klimaatverandering op kinderen verkleinen door scholen in Bolivia om te vormen tot ‘Groene Scholen’.
Ivoorkust heeft een enorm afvalprobleem. Er wordt maar liefst 288.000 kilo plastic per dag geproduceerd in de stad Abidjan. Veel van het afval komt terecht op stortplaatsen en vervuilt het grondwater in armere gemeenschappen. Tegelijkertijd gaan in het West-Afrikaanse land 1,6 miljoen kinderen en jongeren niet naar school.
Veel Turkse kinderen en Syrische vluchtelingen die in Turkije wonen, leven in armoede. In plaats van hun kind naar school te sturen, zien veel gezinnen geen andere mogelijkheid dan hun kind te laten werken.
Voor de Afrikaanse oostkust ligt een van de grootste eilanden ter wereld: Madagaskar. Een schitterend eiland met een unieke biodiversiteit. Dit prachtige maar kwetsbare land wordt steeds harder getroffen door de gevolgen van klimaatverandering. Gevolgen waarvan kinderen de zwaarste last moeten dragen.
Montenegro heeft bijna de hoogste jeugdwerkloosheid van Europa: 46,5 procent van de jongeren in Montenegro was in 2020 werkloos. Dit komt doordat het onderwijs in Montenegro niet goed aansluit op de arbeidsmarkt.
Oeganda is in Afrika het land dat de meeste vluchtelingen opvangt: 1,3 miljoen (op een bevolking van 34 miljoen). De meeste vluchtelingen komen uit Zuid-Soedan en Congo, en meer dan de helft is kind.
Voor de vele jongeren in Jordanië is een baan vinden moeilijk. Ondernemerschap biedt voor deze jongeren een uitkomst. UNICEF ondersteunt hen om met de juiste vaardigheden en middelen een bedrijf te kunnen opstarten.
Binnen Vietnam is er een grote digitale kloof, waarbij sociaaleconomische en etnische minderheden nog extra achterstand hebben. UNICEF zet zich in om deze kloof te dichten, zodat digitaal onderwijs ook voor deze kinderen bereikbaar is en ze de vaardigheden krijgen die cruciaal zijn in de 21e eeuw.
In Soedan gaan negentien miljoen kinderen niet naar school. UNICEF brengt daar verandering in met behulp van digitaal onderwijs in afgelegen en achtergestelde gebieden.