Onderwijs voor vrede

Myanmar

Myanmar is een van de grootste en armste landen in Azië. De bevolking bestaat uit honderden etnische groepen die evenveel talen spreken. Dit heeft in het verleden tot conflicten geleid.

Diepe sporen

Myanmar is ook het land van grote veranderingen. Tot voor kort was een militair bewind aan de macht, nu heeft het een democratische regering. Jarenlange conflicten hebben diepe sporen nagelaten in het leven van de 51 miljoen Myanmarezen. Samen met armoede (meer dan een kwart van de bevolking leeft onder de armoedegrens) zijn die de belangrijkste reden waarom kinderen geen onderwijs volgen. Meer dan 1,3 miljoen kinderen gaan niet naar school en de helft van de kinderen die dat wel doet, maakt de basisschool niet af.

Dankzij 'peacebuilding education' krijgen kinderen uit verschillende bevolkingsgroepen in Myanmar meer begrip voor elkaar.

Wat doet UNICEF?

In 2013 is UNICEF in Myanmar begonnen met een innovatief programma waarin kinderen leren over tolerantie en samenwerking. We zetten 'peacebuilding education' in om verschillen tussen etnische en religieuze groepen te overbruggen. Want het creëren van vertrouwen en sociale cohesie begint bij kinderen én bij goed onderwijs.

De oorzaak van de conflicten in Myanmar komt onder meer doordat de verschillende groepen die het land rijk is zich niet erkend voelen. Daarom is het heel belangrijk dat kinderen 'conflict-sensitief' en inclusief onderwijs volgen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat alle kinderen naar school kunnen gaan, ongeacht hun sekse of afkomst. Het is daarom essentieel dat scholen naast de standaardvakken ook aandacht besteden aan lokale talen, tradities, literatuur en geschiedenis.

Wat willen we bereiken?

  • Een 'back to school' programma voor kinderen die getroffen zijn door rampen en conflicten en voor kinderen die niet naar school gaan omdat ze moeten werken.
  • Het versterken van sociale cohesie door middel van ‘peacebuilding education'. Daarbij ligt de focus op onderwijs in de moedertaal, het geven van voorlichting over onontplofte mijnen en de rol van meisjes bij het promoten van tolerantie. Ook onderlinge samenwerking en het betrekken van leraren, leerlingen en ouders bij het ontwikkelen van eerlijke en gelijke onderwijskansen voor alle kinderen in Myanmar horen hierbij.

Gerelateerd aan dit onderwerp