Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

UNICEF: Sterke stijging van het aantal kinderen dat thuiszit door schoolsluitingen

8 december 2020

Den Haag - Het aantal schoolgaande kinderen dat wereldwijd getroffen is door schoolsluitingen, steeg in één maand tijd met 38 procent, blijkt uit een analyse van UNICEF op basis van cijfers van UNESCO. Op 1 november gingen er 232 miljoen kinderen niet naar school. Een maand later waren dit er al 320 miljoen. Dat betekent dat het welzijn en het leerproces van 90 miljoen meer kinderen onder druk staat.

Beeld: UNICEF

Een meisje in Kenia maakt haar schoolwerk thuis 

Een meisje in Kenia maakt haar schoolwerk thuis 

Uit de analyse blijkt dat 1 op de 5 kinderen wereldwijd vanaf 1 december niet naar school kan. Nog steeds besluiten veel regeringen om als coronamaatregel scholen te sluiten. Dat de tweede golf nog lang niet over is, blijkt uit de plotse sterke stijging. In oktober nam het aantal kinderen dat door schoolsluitingen thuis kwam te zitten juist sterk af. 

“Deze nieuwe cijfers zijn verontrustend”, zegt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF. “Er zijn aanwijzingen dat vooral basisscholen niet de belangrijkste bronnen zijn voor besmettingen. Toch zien we wereldwijd een trend waarbij regeringen scholen sluiten als eerste toevlucht en niet als laatste redmiddel. Dit blijft voor kinderen verwoestende gevolgen hebben voor hun leerproces, voor hun mentaal en fysiek welzijn en voor hun veiligheid.”

School is voor veel kinderen veel meer dan een plek om te leren. Sommige kinderen krijgen hier hun enige warme maaltijd per dag. De klas is naast een plek om je te ontwikkelen, ook een veilige haven voor kinderen met problemen thuis. Vooral kwetsbare kinderen betalen een hoge prijs wanneer scholen sluiten. UNICEF pleit er daarom voor om eerst alle mogelijke stappen te nemen om de school veiliger te maken. Een schoolsluiting zou een alleruiterst redmiddel moeten zijn.

Plannen voor het heropenen van scholen, moeten uitgebreid aandacht besteden aan een betere toegang tot het onderwijs. Zoals een speciaal plan voor leren op afstand, met daarbij aandacht voor de situatie van kwetsbare kinderen die bijvoorbeeld niet altijd toegang hebben tot wifi- of tot andere elektronische middelen om onderwijs op afstand te volgen. Onderwijssystemen moeten ook worden aangepast, om zo toekomstige crises het hoofd te bieden. UNICEF schreef samen met UNESCO, UNHCR, WFP en de Wereldbank een adviesplan voor het heropenen van scholen, met de titel ‘Framework for Reopening Schools’.